Je kunt er haast niet meer omheen. De elektrische auto is enorm in opkomst. Op papier zijn de auto’s erg interessant voor de consument. Veel fabrikanten denken hier echter anders over. Vandaag sprak PSA hier publiekelijk over. PSA is het moederbedrijf van Peugeot, Citroën en Opel. Hun zorgen en toekomstvisie zijn uitgebreid aan bod gekomen tijdens het evenement Auto Future.
Minder ingewikkeld
Een elektrische auto is qua opzet een stuk eenvoudiger. Er zijn minder draaiende onderdelen waardoor ook minder onderhoud vereist is. Voor de eindgebruiker biedt dit weer een enorme uitkomst. Voor het onderhoud is er dus minder vaak een bezoek aan de dealer noodzakelijk. Regulier onderhoud, zoals banden, zal nog altijd blijven. Veel zaken kunnen eindgebruikers daarnaast zelf uitvoeren. Denk hierbij aan het vervangen van een lampje. Dit laatste komt overigens steeds minder voor. Veel fabrikanten gebruiken tegenwoordig LED-verlichting. In alle opzichten is een elektrische auto minder ingewikkeld, maar PSA is hier eigenlijk niet zo blij mee.
Aftersales
Veel fabrikanten, waaronder PSA, hebben een enorm dealernetwerk. Dit dealernetwerk leunt uiteraard goed op de verkopen van auto’s in alle vormen, motoriseringen en maten. Nadat de auto verkocht is komt de aftersales om de hoek kijken. Een auto met een reguliere benzine- of dieselmotor heeft regelmatig onderhoud nodig. Bij een elektrische auto vervalt dit stuk onderhoud al direct. Na de verkoop van een elektrische auto zul je de eindgebruiker niet snel meer in de garage terug zien. PSA voorspelt dan ook dat in de nabije toekomst de inkomsten bij dealers zullen dalen. Er worden immers minder onderdelen verkocht aangezien deze simpelweg ontbreken op een elektrische auto.
Met de opkomst van de elektrische auto zal er dus een enorme klap worden uitgedeeld bij de aftersales van dealers. Wat PSA overigens wel terecht opmerkt is dat merkloze garages nog niet de technologie in huis hebben om een elektrische auto daadwerkelijk van service te kunnen voorzien. Als er dus aftersales noodzakelijk is zal de eindgebruiker altijd weer terug naar de merkdealer moeten.
Extra services
PSA heeft gelukkig deze klap wel zien aankomen. Zo werkt het moederbedrijf momenteel aan verschillende slimme oplossingen om de toekomst voor te blijven. Er zijn verschillende plannen al in een ver gevorderd stadium of zelfs al actueel.
Een goed voorbeeld zijn de leaserijders van een elektrische auto. Wie een elektrische auto least via een van de merken van PSA kan binnen dit leasecontract ook tijdelijk een benzineauto lenen. Dit leasecontract zal volgend jaar uitgerold worden en zal dus ook in Nederland beschikbaar komen.
Een andere mooie oplossing is het delen van de auto. In Nederland is het nog een tamelijk nieuw concept wat nu langzaam uitgerold wordt. Het idee achter dit concept is dat een leaseauto ook als deelauto wordt ingezet. Hierdoor kunnen eigenaren de maandelijkse leasekosten behoorlijk drukken. Hiervoor hoeven eigenaren niet eens thuis te zijn en kan er gewerkt worden met Keyless Entry. Dit laatste zie je ook in meer auto’s van andere fabrikanten terugkomen. In Frankrijk heeft PSA al een groot project lopen in Parijs. Hier rijden inmiddels 550 van deze deelauto’s rond.
PSA ziet echter ook nog een andere toekomst in het bestaande dealernetwerk. Natuurlijk zullen de fysieke verkooppunten blijven bestaan. De fabrikant kan zich echter ook goed voorstellen dat deze dealer meer als een soort hub gaat fungeren. Hier kan de dealer dan elektrische auto’s verhuren. Deze dienst zie je enkel bij grotere dealers terug, maar ook een kleine dealer biedt veel mogelijkheden. Je kunt je ook voorstellen dat de hub gaat functioneren als oplaadpunt. Op dat gebied zijn de plannen nog te vers om er serieus iets te kunnen zeggen. Dat het bestaande dealernetwerk in de aankomende jaren een metamorfose ondergaat staat als een (laad)paal boven water.