Geely, het moederbedrijf van Volvo (Polestar) en Lynk & Co, heeft vandaag een nieuw merk gepresenteerd. Onder de naam Radar Auto wil het moederbedrijf enkel elektrische ‘lifestyle’ voertuigen op de markt brengen. De RD6 zal het eerste model worden. Opmerkelijk genoeg kiest men direct een hoek waar veel fabrikanten hun eerste EV’s lanceren, namelijk een pick-up. Het nieuwe merk zal zich vooral richten op het buitenleven, dus naast pick-ups mogen wij ook andere terreinvoertuigen verwachten.
Breed aanbod
De Radar Auto RD6 pick-up is het eerste model van het merk van een komende line-up. Deze omvat onder meer vrachtwagens, SUV’s en zelfs ATV’s. Alle Radar Auto-modellen, inclusief de RD6-pick-up, zullen gebaseerd zijn op Geely’s puur elektrische Sustainable Experience Architecture (SEA). Dit platform heeft de ontwerpers de mogelijkheden geboden om ook een frunk in te tekenen voor de RD6.
Het brede aanbod lijkt vooral gebaseerd te zijn rondom het ruigere (terrein)werk. Zo wordt de Radar RD6 door het bedrijf beschreven als een elektrische lifestyle-pick-up. De wijze waarop het nieuwe merk wordt gepositioneerd lijken de overige voertuigen dezelfde koers te zullen varen.
Weinig details Radar Auto RD6
De technische details van de RD6 wordt bewaard voor een later moment. Wel wist Geely te melden dat de elektrische pick-up in de prijslijst gezet zal worden met enkele en dubbele motoren. Hierdoor is er dus keuze uit een voorwiel- of achterwielaandrijver. De optie voor dubbele motoren lijkt te wijzen naar een AWD.
Berichten vanuit China wijzen er op dat we moeten rekenen op een 200 pk tot zelfs een 400 pk sterke krachtbron. De actieradius zou uit moeten komen op ongeveer 600 kilometer, maar dit is dan wel volgens de Chinese rekenmethode. Dit zal in de praktijk dus wel lager liggen.
Wat afmetingen betreft, heeft de Radar RD6 naar verluidt een vergelijkbare grootte als een middelgrote Toyota Hilux-pick-up.
De technische details en exacte afmetingen zullen vlak voor de marktintroductie kenbaar gemaakt worden door Radar Auto.
Radar Weekends
Als submerk van Radar Auto wordt gelijktijdig Radar Weekends gelanceerd. Radar Weekends zal zich richten op buitenlevensstijlen en zal samenwerken met verschillende partners “om een leuk, divers buiten-ecosysteem te creëren”. Zo zal Radar Weekends samenwerken met kampeeruitrustingsmerk NatureHike om verschillende outdoor kampeeraccessoires te ontwikkelen voor de voertuigen van het merk.
Deze nieuwe lifestyle vinden wij ook weer terug in de RD6. Dit model beschikt onder meer over oplaadpunten in de laadbak.
Productie nog dit jaar
In het Chinese Zibo is een fabriek in korte tijd uit de grond gestampt. De eerste exemplaren van de Radar RD6 zullen in het laatste kwartaal van dit jaar van de band moeten rollen. De eerste exemplaren zullen enkel voor de Chinese markt zijn, maar het moederbedrijf heeft aangekondigd dat het ook buiten China wil treden.
Ongetwijfeld zal Amerika tot de lijst horen, aangezien de pick-up aldaar vrijwel dagelijks vervoer is. Het is de vraag of deze pick-up ook op Nederlandse bodem terecht zal komen, maar ergens houden wij wel stiekem hoop. Het is dan ook de vraag of deze RD6 een goede concurrent kan zijn voor de gevestigde orde, waaronder Rivian en Ford.