Het wereldkampioenschap rallycross wordt vanaf het jaar 2020 geheel elektrisch. Dat zeggen bronnen binnen de organisatie van het kampioenschap. Door zelf het heft in handen te nemen wordt voorkomen dat een concurrerende klasse wordt opgezet. Dit is in andere takken van de autosport wel het geval geweest.
Samensmelten
Het plan om elektrische auto’s aan de competitie toe te voegen is in augustus 2017 ontstaan. In de eerste plaats werd gedacht aan een aparte klasse die gelijktijdig met de wedstrijden voor brandstofauto’s werd gehouden in dezelfde week of hetzelfde weekend. Inmiddels lijken die plannen echter te zijn omgevormd tot een idee waarbij de klassen samensmelten. De elektrische auto’s worden dan simpelweg toegevoegd aan de wedstrijd. Uiteindelijk moet dan elk deelnemend team elektrisch gaan rijden.
Teams
Als de plannen doorgaan, dan is het over twee jaar al zo dat er elektrische gecrost wordt. Om in 2020 een geheel elektrisch kampioenschap te kunnen houden zijn tenminste vijftien deelnemers nodig. Volgens de bronnen binnen de organisatie van het kampioenschap zijn negen fabrikanten in onderhandeling. Een belangrijk punt is het eigenaarschap van het teams. Het moet mogelijk zijn om naast teams van fabrikanten ook privéteams te blijven toelaten. Dat betekent dus dat de onderdelen voor de elektrische rallyauto’s relatief gezien betaalbaar moeten zijn. Daarover wordt op dit moment onderhandeld door alle betrokkenen.
Andere klassen
De organisatie van het kampioenschap, de WRC, wil met de stap voorkomen dat andere organisatoren instappen in elektrisch crossen. Zo is sinds enige jaren de Formula E aan een opmars bezig. De elektrische evenknie van de Formule 1 wordt langzaam maar zeker populairder. Bovendien zijn er al twee zusterklassen uit ontstaan waardoor de aantrekkingskracht voor fabrikanten van auto’s en onderdelen steeds sterker wordt. WRC wil voorkomen dat dit ook met de rallysport zal gebeuren. Dit is deels ook de reden waarom het tempo ineens lijkt te worden opgevoerd zodat over twee jaar gestart kan worden.