Net als vele andere fabrikanten, is ook Land Rover bezig met het gedeeltelijk elektrificeren van hun modellen. Vandaag presenteren ze twee nieuwe modellen die een batterij krijgen: de Discovery Sport P300e AWD en Range Rover Evoque P300e.
Discovery Sport P300e AWD en Range Rover Evoque P300e krijgen dezelfde aandrijflijn
Beide modellen krijgen dezelfde aandrijflijn en worden op hetzelfde platform geplaatst. De aandrijflijn bestaat uit een 1,5 liter 3-cilinder benzinemotor die de voorwielen aandrijft. Deze levert 200 pk (147 kW) en krijgt versterking van een 109 pk (80 kW) sterke elektromotor, die geïntegreerd zit in de achterwielophanging. Het systeemvermogen komt uit op 309 pk en 540 Nm koppel. De lithium-ion batterij (15 kWh) zit onder de achterbank. De Range Rover Evoque P300e heeft 6,4 seconden nodig vanuit stilstand naar 100 km/uur. De Land Rover Discovery Sport P300e heeft daar 0,2 seconden meer voor nodig. Beide auto’s kunnen tot maximaal 135 km/uur volledig elektrisch rijden.
8-traps automaat
Zowel de Range Rover Evoque P300e als de Land Rover Discovery Sport P300e krijgen een volledig nieuwe 8-traps automatische transmissie. Deze werkt naadloos samen met de Electric Rear Axle Drive. De automatische transmissie is vijf kilo lichter dan de 9-traps versie die Land Rover gebruikt in zijn andere modellen. Bovendien zou deze extra verfijning bieden en compleet geïntegreerd zijn in het hybride-systeem.
Verbruik en uitstoot Discovery Sport P300e AWD en Range Rover Evoque P300e
De Land Rover Discovery Sport P300e heeft een elektrische actieradius van 62 kilometer. Gemiddeld heeft hij een brandstofverbruik van ongeveer 1,6 l/100 km. Wat betreft CO-2 uitstoot moet je rekenen op gemiddeld 36 g/km.
De Range Rover Evoque P300e komt ongeveer 66 kilometer ver op alleen elektriciteit. Zijn gemiddelde brandstofverbruik ligt op 1,4 l/100 km. De CO-2 uitstoot bedraagt gemiddeld 32 g/km.
Bij beide SUV’s kun je kiezen uit drie rijstanden:
- HYBRID: dit is de automatische rijstand, waarbij het voertuig de aandrijfkracht van benzinemotor en elektromotor combineert. Hij past zich automatisch aan de omstandigheden en de hoeveelheid energie in de accu aan. Voer je in het navigatiesysteem een bestemming in, dan activeert de functie Predictive Energy Optimisation (PEO). Die koppelt gps-data aan de route. Zo zorgt het systeem voor optimale efficiëntie en rijcomfort.
- EV: hierbij rijdt de auto uitsluitend op elektriciteit en gebruikt hij de energie uit zijn accu.
- SAVE: in deze stand krijgt de verbrandingsmotor voorrang. Zo behoudt de accu zijn laadstatus.
Laden
Beide SUV’s kunnen snelladen, tot 32 kW. In dit geval is de accu na een half uur alweer voor 80 procent geladen. Via een traditionele thuisstekker laad je de volledige accu in 6 uur en 42 minuten. Laad je met 7 kW, dan is je batterij na 1 uur en 20 minuten voor 80 procent opgeladen.
De Land Rover Discovery Sport P300e AWD kost minimaal 55.230 euro. Voor de Range Rover Evoque P300e AWD ligt de vanafprijs op 56.130 euro. Beide PHEV’s zijn per direct te bestellen.