De manier waarop met de batterijen van elektrische auto’s wordt omgegaan is volgens velen cruciaal voor de definitieve doorbraak van EV’s. Het is op dit moment al zo dat er meer lithium ion batterijen in auto’s gaan dan in gebruiksvoorwerpen. Om die reden zal ook de industrie van gebruikte batterijen snel groeien.
Miljarden
Volgens berekeningen van Amerikaanse onderzoeksbureaus zal de waarde van de markt voor gebruikte batterijen van EV’s en omvang van zo’n 500 miljard hebben. Dit zal ergens tussen 2030 en 2040 het geval zijn. De vraag zal 25 keer zo groot worden als hij op dit moment is. De batterijen, die straks uit de auto’s moeten wanneer ze nog zo’n 70 procent van de opslagcapaciteit hebben, hebben veel nut voor allerlei andere zaken.
Fabrikanten
Het zijn vooral de autofabrikanten die hier geïnteresseerd in zijn. Zij willen graag bekijken hoe zij waarde uit de batterijen die niet meer goed genoeg voor de voertuigen zijn kunnen halen. Daarbij ligt het voor de hand dat de accu’s gebruikt gaan worden voor de opslag van schone energie. Een ontwikkeling die nu al op verschillende plekken te zien is. Ook hierbij zijn fabrikanten zoals bijvoorbeeld Renault al betrokken. Er zit volgens de onderzoekers echter ook een hele andere kant aan dit verhaal. Een kant die voor consumenten van belang kan zijn als het gaat om de keuze voor een elektrische auto.
Goedkoper
Wanneer fabrikanten van elektrische auto’s meer uit de batterijen kunnen halen, dan zal dit ertoe kunnen leiden dat de prijs voor een elektrische auto omlaag kan. Doordat er meer uit de batterij gehaald kan worden, kan de verkoopprijs van de auto al direct lager gehouden worden. De lagere prijs kan consumenten over de streep trekken. Op dit moment is dit immers één van de belangrijkste barrières als het gaat om de aanschaf. Wanneer dit aanslaat kan de prijs in de komende jaren snel dalen.