Het moederbedrijf Renault verkeerd in financieel zwaar weer. Inmiddels is er met de Franse overheid een overbruggingskrediet overeengekomen. Om dit krediet te bemachtigen moet de fabrikant wel met serieuze maatregelen komen. Zo moet het wagenpark nog verder worden geëlektrificeerd. Er rijzen nu echter grote vraagtekens op rondom het zustermerk Alpine. Hoe moet het hier verder mee gaan?
Kopzorgen
Het zustermerk van Renault zorgt al voor lange tijd kopzorgen. Alpine is puur gericht op een select groepje kopers van sportauto’s. De kekke sportauto’s zijn echter niet van dien kwaliteit zoals je dit bijvoorbeeld bij Porsche gewend bent. In Nederland laten wij de Alpine A110 dus links liggen. In andere landen loopt de verkoop ook behoorlijk stroef.
Vanwege deze stroeve verkoop hangen er nu donderwolken boven Alpine. Jaarlijks moet er vanuit Renault geld bij om het merk levend te houden. Gezien de huidige situatie is dit geen wenselijke situatie. Menigeen vreest dan ook voor het voortbestaan van het merk.
Elektrische Alpine
Een voorwaarde die door de Franse overheid is gesteld is dat het merk meer elektrische modellen op markt moet zetten. We kunnen niet onder stoelen of banken steken dat Renault hier in de afgelopen jaren goed aan heeft gewerkt. De overheid is echter van mening dat dit nog wel een tandje beter kan.
In dat oogpunt is het goed mogelijk dat men een volledig elektrische Alpine in overweging zal nemen. Meer topmannen binnen Renault geven aan dat deze stap zeer goed mogelijk is. Met deze wijziging wordt Alpine plotseling een electric-only merk van Renault.
Obstakels
De gedachte is natuurlijk logisch, maar de stappen die dan nog gezet moeten worden zijn lastiger. Momenteel worden de sportauto’s van Alpine nog in Dieppe geproduceerd. Deze productiefaciliteit is echter niet geschikt voor de productie van een elektrische auto. Het is natuurlijk een optie om deze productielocatie geschikt te maken voor de productie van elektrische auto’s. De kosten die dit echter met zich mee zullen brengen zijn niet gering.
Het is dan eerder logisch te noemen dat Renault er voor kiest om de elektrische Alpine in een andere fabriek te assembleren. Wanneer dit zal gebeuren zal de fabriek in Dieppe mogelijk volledig gesloten worden. Dit laatste is dan weer in het kader van verdere bezuinigingen binnen het Franse merk.
Per 1 juli treedt er daarnaast een nieuwe CEO aan. Luca de Meo, overgevlogen vanuit Seat, zal Renault door deze zware tijd moeten loodsen. De zware taak ligt ook bij hem om een keuze te maken in de toekomst van Alpine. Het zal ongetwijfeld niet lang duren alvorens wij meer te weten komen over de keuzes die hij zal maken. Stiekem hopen wij dat Meo zal toegeven aan een volledig elektrische Alpine.