Wie kent de iconische Renault 5 eigenlijk niet? Sporadisch kom je de stadsauto nog wel eens tegen. Het ene model in betere staat dan de andere, maar ergens verovert de Renault 5 nog steeds het hart. En daarbij maakt het niet uit in welke staat de auto verkeert. Het iconische model keert terug in 2024 als een volledig elektrisch model. Vandaag hebben de Fransozen wat meer informatie vrijgegeven over de onderliggende techniek bij deze compacte stadsauto.
Renaultution
De nieuwe Renault 5 werd voorafgegaan door de retro-geïnspireerde conceptauto uit 2021 met dezelfde naam en destijds prees het Franse merk het prototype als aftrap voor zijn zogenaamde Renaultution. Dit betekent in feite dat het afstand wil nemen van het imago van een fabrikant die vooral op zoek is naar volumes en elektrificatie nog meer wil omarmen.
Na twee jaar radiostilte heeft Renault nu meer informatie onthuld over de productievariant van de nieuwe Renault 5, al lijkt het er nog niet op dat alle doeken eraf gaan. De lichte prikkeling doet bij ons eigenlijk al wonderen, want wij kunnen niet wachten tot het moment van lancering in 2024.
CMF-B EV-platform
Om te beginnen zegt het Franse merk dat de aankomende elektrische stadsauto het eerste voertuig in de Renault-Nissan-Mitsubishi Alliantie zal zijn dat is gebaseerd op het CMF-B EV-platform. Dat is speciaal ontworpen voor elektrische voertuigen in het Europese B-segment en heeft het voordeel van het verlagen van de productiekosten tot 30 procent in vergelijking met de Renault ZOE. Dit laatste model naar verluidt buiten gebruik zal worden gesteld zodra de nieuwe Renault 5 wordt gelanceerd.
Een ander kostenbesparend voordeel is dat het tot 70 procent van dezelfde componenten gebruikt als het CMF-B-platform dat bedoeld is voor voertuigen met een verbrandingsmotor, zoals de Renault Clio en Captur. Andere voertuigen die gebaseerd zullen zijn op dezelfde elektrische architectuur zijn de volgende generatie Nissan Micra en de nog aan te kondigen Renault 4.
Wat de rijdynamiek betreft van dit nieuwe platform, zal de komende Renault 5 EV een multi-link achterwielophanging hebben, wat meestal leidt tot een betere wegligging in vergelijking met een auto met een achteras.
Gewikkelde rotor in de Renault 5
Een extra stuk informatie dat het Franse merk in de persuitgave van de Renault 5 heeft gestopt, is dat de aan de voorzijde gemonteerde aandrijfeenheid een synchroonmotor met gewikkelde rotor, de DC/DC-omzetter, een batterijlader en energiedistributie integreert.
Renault zegt dat de motor met gewikkelde rotor efficiënter is dan een permanentmagneetmotor en dat hij milieuvriendelijker is omdat hij geen zeldzame-aarde-elementen gebruikt in de constructie. Men lijkt in Frankrijk dus een stuk verder te kijken en het milieu echt te willen ontlasten met deze Renault 5.
De capaciteit van het batterijpakket is nog niet onthuld, maar de automaker zegt dat het een vermogen van 400 volt zal hebben en zal worden verdeeld in vier grote modules, wat bijdraagt aan een gewichtsverlies van ongeveer 15 kilogram vergeleken met het pakket met 12 modules in de Zoe.
Renault geeft zelf aan dat men momenteel intensief aan het testen is met de Renault 5. Hierbij lijkt mijn vooral te hinten naar de onderliggende techniek die aan extreme omstandigheden wordt blootgesteld. Tot die tijd moeten wij het doen met de informatie die vanuit Frankrijk onze richting vloeit.