De Renault 5, die zijn debuut maakte in 1972, is uitgegroeid tot een van de populairste auto’s ooit. Renault bouwde meer dan vijf miljoen exemplaren van de eerste generatie en ook de tweede generatie was razend populair. Ter gelegenheid van de 50e verjaardag presenteert men een speciale elektrische restomod van de Renault 5.
Laten we overigens ook niet vergeten dat de Renault 5 een van de eerste auto’s was die met kunststof bumpers werd uitgevoerd. Voor de Fransen, met hun ‘boem is ho’ parkeermethodes, was dat een hele vooruitgang vergeleken met de gebruikelijke verchroomde bumpers. Maar die kunststof bumpers bieden nog meer voordelen, namelijk
Nostalgie alom
Zoals wellicht bekend waait er onder leiding van topman Luca de Meo een zweem van nostalgie over de ontwerpafdeling van de Franse autofabrikant. Zo lijkt het al heel waarschijnlijk dat de welbekende Renault 4 in een nieuwe gedaante – als compacte SUV – terugkomt. Ook staat er een nieuwe versie van de Renault 5 op de planning. Beide modellen worden dan uiteraard elektrisch en een stuk moderner dan hun iconische voorgangers.
Renault 5 Diamant
Ter ere van het 50-jarig jubileum van de compacte Renault werkte de Franse autofabrikant samen met de Franse ontwerper Pierre Gonalons. Volgens Renault behoort Gonalons “tot de 100 belangrijkste ontwerpers van Architectural Digest en is hij representatief voor de Franse kunst en ambachten”. Renault en Pierre Gonalons pakten het originele model uit 1972 aan en toverden een fraaie elektrische restomod – een elektromod dus – uit de hoge hoed, dat Renault 5 Diamant heet. Wat meteen opvalt is, dat de Renault 5 Diamant is uitgevoerd in een chique drielaags parelmoerlak met gouden pigmenten. De roze basis daarvan is afgewerkt met een matte vernis. De aangepaste koplampen, mistlampen en achterlichten doen aan diamanten denken en geven de Renault 5 Diamant een ‘net iets andere’ look. Ook veel andere accenten zijn als juwelen gemodelleerd, zoals de deurgrepen in een mate goudkleurige finish.
Elektrisch
Technische gegevens zijn niet beschikbaar maar in dit geval ook niet echt van belang. De elektromotor bevindt zich op de plek waar normaal de verbrandingsmotor zou zitten, en drijft uiteraard de voorwielen aan. De bestuurder kan toegang tot de auto krijgen via een vingerafdrukscanner, en komt dan in een bijzonder, ‘fancy’ interieur.
Geheel passend bij het moderne tijdsbeeld is de Renault 5 Diamant ook voorzien van een vakje om je smartphone in te plaatsen. Het stuur is op zijn minst bijzonder te noemen, en vraagt erom om met je vingers in de knoop te raken als je met de auto gaat rijden.
Give Me 5
De Renault 5 Diamant zal de komende maanden op een aantal publieke optredens te zien zijn. Daarna hij zal worden geveild. De opbrengst van de verkoop gaat naar Give Me 5. Dat is een nieuw project rond de maatschappelijke verantwoordelijkheid van Renault voor de jongere generaties via sport en muziek.