De iconische Renault 5, een geliefd model uit de jaren 70 en 80, maakt een comeback als volledig elektrische hatchback. Omdat het Franse automerk een aantal karakteristieke kenmerken van het vroegere model heeft overgenomen, kunnen we de nieuwe Renault 5 E-Tech Electric beschouwen als een eerbetoon aan het vroegere model, maar dan met de technologie van de toekomst. Wordt deze elektrische stadsauto een waardige opvolger van zijn iconische voorganger en de gedroomde EV voor de moderne stadsbewoner?
Wedergeboorte van een iconisch design
De Renault 5 E-Tech Electric is een lust voor het oog voor iedereen die de originele R5 een warm hart toedraagt. Renault heeft de hoekige vormen, het vlakke dak, de vierkante koplampen en de karakteristieke achterlichten en -klep overgenomen, vernieuwd en samengebracht in een hedendaagse, elektrische auto. Maar niet alleen deze elementen zullen de harten van liefhebbers sneller doen kloppen. Deze elektrische variant heeft ook een opvallende laadpoort met LED-aanduiding, moderne aerodynamische details en stijlvolle LED-accenten die de auto een modern karakter geven.
Interieur Renault 5 E-Tech Electric is een mix van modern en retro
Ook in het interieur zien we dat Renault een geslaagde combinatie van retro-elementen en moderne technologie heeft samengesteld. Een digitaal instrumentarium, een groot touchscreen infotainmentsysteem en een minimalistisch design creëren een moderne, haast futuristische sfeer. De vorm van de stoelen, de stoffen bekleding en de speelse details zijn weer een knipoog naar het verleden. Echt een interieur dat niet alleen vertrouwd maar ook verrassend aanvoelt.
Maar de Renault 5 E-Tech Electric is ook een technologisch hoogstandje. Het OpenR Link-infotainmentsysteem met de diverse Google-services biedt alles wat je nodig hebt voor navigatie, entertainment en communicatie. Draadloze smartphone-integratie en over-the-air updates zorgen ervoor dat je altijd up-to-date bent en over de nieuwste functies en verbeteringen beschikt.
Keuze uit twee elektrische aandrijflijnen en accu’s
De Renault 5 E-Tech Electric is er in drie uitvoeringen: Equilibre, Techno en Iconic. Alle drie de versies hebben een elektromotor op de vooras, maar ze verschillen in accucapaciteit en vermogen. De Equilibre heeft een 40 kWh accu en een 69 kW (94 pk) motor, goed voor een WLTP-actieradius van 300 km (WLTP). De Techno en Iconic hebben een grotere 52 kWh accu en ook een krachtigere 100 kW (136 pk) motor, waarmee ze een actieradius van 400 km (WLTP) halen. Alle versies hebben een topsnelheid van 135 km/u, wat niet alleen ruim voldoende is voor stadsverkeer maar ook voor uitstapjes buiten de stad.
Techno en Iconic standaard geschikt voor bi-directioneel laden
De Techno en Iconic uitvoeringen zijn niet alleen voorzien van een DC-snellaadmogelijkheid (met een maximale snelheid van 100 kW), maar hebben ook een 11 kW AC-oplaadmogelijkheid die bi-directioneel laden ondersteunt. Dit opent een wereld aan mogelijkheden voor slim energiebeheer en integratie met je huis. Stel je voor dat je de energie uit je autoaccu kunt gebruiken om je huis van stroom te voorzien tijdens piekuren, of om je elektrische fiets op te laden. De toekomst van elektrisch rijden is niet alleen schoon, maar ook slim en verbonden.
Prijs en beschikbaarheid Renault 5 E-Tech Electric
Bij de prijzen komen we op een aandachtspuntje uit. De goedkoopste uitvoering van de Renault 5 E-Tech Electric, de Equilibre, is waarschijnlijk pas later dit jaar of misschien zelfs volgend jaar te bestellen. Dan is de kans groot dat het budget voor de SEPP-subsidie op is. Wie wel gebruik wil maken van de subsidie zal een van de duurdere uitvoeringen moeten bestellen. De Techno en Iconic- uitvoeringen van de Renault 5 E-Tech Electric zijn namelijk eind deze maand al te bestellen.
Nu komen we tot de prijzen zelf, en dan zien we dat de nieuwe elektrische Renault 5 E-Tech daadwerkelijk een betaalbare elektrische auto is, met een vanafprijs van €24.990 voor de Equilibre-uitvoering. De Techno en Iconic uitvoeringen, die binnenkort te bestellen zijn en waarvan de levering begin 2025 start, zijn uiteraard wat duurder, namelijk € 32.490,00 en € 34.490,00.
Potentiële gamechanger
Met deze specificaties en prijsstelling heeft de elektrische Renault 5 het potentieel om een ware gamechanger te worden in het segment van elektrische stadsauto’s. Zijn retro-futuristische design, vlotte prestaties, praktische actieradius en scherpe prijs maken hem aantrekkelijk en bereikbaar voor een breed publiek. We moeten afwachten tot de eerste exemplaren op de weg verschijnen om te zien of hij zijn beloftes daadwerkelijk waarmaakt. Maar één ding is zeker: de Renault 5 E-Tech Electric is een auto om in de gaten te houden.