Elektrische sportwagens worden vaak geassocieerd met gelikte supercars of luxe GT’s. Daarin gaan prestaties meestal hand in hand gaan met comfort en hightech snufjes. Maar Renault pakt het anders aan met de Renault 5 Turbo 3E, een auto die de speelsheid en puurheid van een hot hatch combineert met de prestaties van een rasechte rallyauto. Dit model laat zien dat elektrisch rijden niet alleen draait om actieradius en efficiëntie, maar ook om ongebreideld rijplezier, mechanische eenvoud en maximale controle.
Legendarische voorgangers
De Renault 5 Turbo 3E grijpt terug op de erfenis van de legendarische Renault 5 Turbo en Turbo 2, compacte krachtpatsers die in de jaren ‘80 naam maakten in de rallysport. Maar in plaats van een turbomotor, zoals zijn voorgangers, heeft de Turbo 3E twee krachtige elektromotoren, elk gekoppeld aan een achterwiel. Dit betekent achterwielaandrijving met een volledig onafhankelijke koppelverdeling per wiel, wat de auto extreem wendbaar maakt en een uniek rijgevoel oplevert.
Met 540 pk en een koppel van 4.800 Nm schiet de Turbo 3E in minder dan 3,5 seconden naar 100 km/u en haalt hij een topsnelheid van 270 km/u. Maar indrukwekkende cijfers zijn één ding, het échte verschil zit in hoe deze auto zich gedraagt op de weg.
De Renault 5 Turbo 3E staat voor puur rijplezier
Moderne auto’s, en met name elektrische, maken steeds vaker gebruik van computers en rijhulpsystemen om de prestaties te optimaliseren. Renault bewandelt een andere weg. De Turbo 3E is ontworpen om de bestuurder volledige controle te geven, zonder dat elektronische ingrepen de rijervaring afvlakken.
Het chassis van de Renault 5 Turbo 3E is speciaal voor dit model ontwikkeld en grotendeels opgebouwd uit lichtgewicht koolstofvezel, waardoor het totaalgewicht beperkt blijft tot 1.450 kg. Dit lage gewicht, in combinatie met de enorme kracht van de elektromotoren, zorgt voor een ongekend directe respons op het gaspedaal.
Wat vooral opvalt, is de speelse en levendige wegligging. Doordat beide achterwielen onafhankelijk worden aangedreven, kan de elektronica het koppel per wiel exact afstemmen op de situatie. Dit betekent dat de Turbo 3E:
- Buitengewoon precies reageert op stuurbewegingen, waardoor de bestuurder een ongekende connectie met de auto voelt.
- Gemakkelijk in een gecontroleerde drift is te zetten, mede dankzij een speciale driftmodus en een verticale handrem, zoals in rallywagens.
- Veel speelser en minder berekenend aanvoelt dan veel vierwielaangedreven EV’s, die vaak neigen naar klinische perfectie.
De ideale gewichtsverdeling en het lage zwaartepunt dragen bij aan een stabiel en toch speels rijgedrag. De 70 kWh-accu is slim in de bodem geplaatst, waardoor de auto stabiel aanvoelt op hoge snelheid, maar ook razendsnel en precies instuurt. Dit is een auto die je voelt en die je uitdaagt om het maximale uit elke bocht te halen.
Geen supercar of hot hatch, maar een mini-supercar
Renault positioneert de Turbo 3E niet als een traditionele sportauto, maar als een mini-supercar. Dit model biedt de kracht en prestaties van een supercar, maar in een compact en wendbaar formaat.
Qua afmetingen zit de Turbo 3E in een unieke klasse. Hij is 4,08 meter lang, wat hem vergelijkbaar maakt met een compacte stadsauto. Maar met een breedte van 2,03 meter en een wielbasis van 2,57 meter heeft hij de houding en stabiliteit van een serieuze sportwagen. De combinatie van een laag zwaartepunt en een geavanceerd chassis maakt hem veel wendbaarder en speelser dan traditionele supercars, zonder dat hij aan snelheid of grip inboet.
Waar veel sportwagens zich richten op de ultieme topsnelheid, is de Turbo 3E ontwikkeld om een opwindende rijervaring te bieden in bochten en bij snelle richtingswisselingen. Renault heeft hiermee opnieuw een auto neergezet die niet draait om de absolute cijfers, maar om de manier waarop hij rijdt.
Snel rijden én snel laden en met de Renault 5 Turbo 3E
Laadtijden en accugewicht blijven grote uitdagingen voor elektrische auto’s. En de consequenties daarvan wegen het zwaarst bij de sportievere modellen. Renault heeft de 5 Turbo 3E daarom voorzien van een 800-volt laadsysteem. Hierdoor laadt de Turbo 3E niet alleen razendsnel op, maar wordt ook de energie-afgifte efficiënter geregeld.
Accucapaciteit | Snelladen (350 kW DC) | Regulier laden (11 kW AC) | Actieradius (WLTP) |
70 kWh | 15 min (15-80%) | 8 uur | 400 km |
Hoewel de WLTP-actieradius van 400 km op papier aantrekkelijk klinkt, zal deze in de praktijk natuurlijk lager uitvallen. Deze auto vraagt er immers om om sportief bereden te worden. Maar dankzij de mogelijkheid om hem in 15 minuten weer tot 80% op te laden, is dit geen heel grote belemmering.
Renault heeft duidelijk ingezet op rijplezier zonder lange onderbrekingen, waardoor de Turbo 3E geschikt blijft voor intensief gebruik op circuit én de openbare weg. Bovendien zorgt de 800-volt technologie ervoor dat het vermogen constant hoog blijft, ook onder zware belasting. Dit betekent dat de Turbo 3E niet alleen snel accelereert, maar ook langdurig topprestaties kan leveren, zonder vermogensverlies of thermische beperkingen.
Krachtig, herkenbaar design met iconische roots
Renault heeft van de Turbo 3E een echte blikvanger gemaakt. Het ontwerp combineert de karakteristieke rally-uitstraling van de originele Renault 5 Turbo met moderne aerodynamische verbeteringen.
- De vierkante LED-koplampen refereren aan de klassieke Renault 5 Turbo en geven de auto een herkenbare look.
- De brede wielkasten en grote achterspoiler verbeteren de aerodynamica en verhogen de stabiliteit op hoge snelheid.
- De luchtinlaten in de bumper en zijpanelen zorgen voor optimale koeling van de elektromotoren en remmen.
- De historische livery’s, waaronder de geel-wit-zwarte Tour de Corse-uitvoering, maken personalisatie mogelijk.
Het interieur ademt motorsport. Het minimalistische en functionele ontwerp is volledig gericht op de bestuurder, met kuipstoelen, een digitaal dashboard en hoogwaardige materialen zoals Alcantara en koolstofvezel. Renault biedt daarnaast uitgebreide personalisatiemogelijkheden, zodat eigenaren hun Turbo 3E tot in de kleinste details kunnen aanpassen.
De Renault 5 Turbo 3E is de droomauto voor iedere sportieve rijder
Renault heeft met de Turbo 3E een unieke auto neergezet. Dit is geen model voor wie op zoek is naar een praktische, zuinige EV, maar een auto voor rijders, voor liefhebbers, voor mensen die hun auto niet alleen gebruiken, maar ervaren.
Met zijn explosieve prestaties, achterwielaandrijving en levendige karakter biedt de Turbo 3E iets wat maar weinig elektrische sportwagens kunnen: een pure en directe rijbeleving, zonder compromissen. Of hij net zo legendarisch zal worden als zijn voorgangers, moet de tijd uitwijzen. Maar dat hij Renault met deze rijmachine een heel bijzondere elektrische auto op de markt brengt, dat staat nu al buiten kijf.