We schreven eerder dat Renault werkt aan een elektrische auto die minder dan 10.000 euro moet kosten. Ook hadden we het er toen reeds over dat de K-ZE mogelijk als basis zou dienen. Dat laatste is nu bevestigd, al ligt de prijs toch net wat hoger dan gedacht.
Renault of Dacia?
Dat de K-ZE wordt geüpgraded voor de Europese markt is dus duidelijk. Of hij dat zal doen onder de Renault of Dacia vlag weten we momenteel nog niet. De K-ZE is een klein A-segment auto, die in China te koop is voor 8.700 euro. Aangepast voor de Europese markt komt daar wel wat bovenop, hij zal dan ongeveer 11.000 euro moeten kosten. Olivier Murguet, Renault’s vice-president of sales, geeft bovendien aan dat ze zullen richten op ‘shared mobility’. Volgens Murguet kopen jongeren namelijk steeds minder vaak een auto, maar kiezen ze voor het huren van een wagen. Hij verwacht dat dit type auto – een A-segment ev – een erg groot succes wordt in Europa als het aankomt op het delen van een auto.
Best groot voor een kleintje
Met een wielbasis van 2.423 mm en een bagageruimte van 300 liter kan je de K-ZE best groot noemen voor een A-segment auto. Hij beschikt over één elektromotor die 43 pk levert en 119 Nm. Zijn maximumsnelheid ligt op 104 km/u. De actieradius van de K-ZE is zo’n 250 kilometer.
Europese markt
De Europese versie zal wellicht enkele verbeteringen kennen op het gebied van veiligheid. Mogelijk wordt ook de actieradius vergroot, al moet je daar niet zo heel veel van verwachten. Gilles Normand, hoofd elektrische auto’s bij Renault, geeft aan dat een grotere actieradius de prijs te veel zou doen stijgen. Daarnaast wordt het bij een stadsauto simpelweg niet als hoofdpunt gezien. Renault liet verder weten dat hij niet geproduceerd zal worden in Europa. De fabriek in Shiyan (China) blijft de enige plaats waar ze de K-ZE maken.