Wanneer gebruikte batterijen van elektrische auto’s voorbij een bepaald punt van regressie komen, dan is het noodzaak om een nieuwe batterij aan te schaffen. De accu’s hebben dan echter nog wel voldoende leven in zich. Daarom geeft Renault gebuikte batterijen voortaan een nieuwe bestemming. Het gaat ze in woningen gebruiken.
Thuisaccu
Het gebruik van restenergie uit de accu’s van elektrische auto’s is niet nieuw. Tesla doet dit al enige tijd met zijn Powerwall. Onlangs werd bekend dat ook Mercedes dergelijke pakketen aan het produceren is. Renault volgt nu het voorbeeld. Hiervoor gaat het samenwerken met Powervault. De Britse onderneming is al langere tijd bezig met hergebruik van accu’s. Door de batterijen een tweede leven te gunnen kan nog zuiniger met het milieu worden omgesprongen.
Hele plaatje
Inmiddels is het de meeste mensen duidelijk dat er meer komt kijken bij energiezuinigheid dan elektrisch rijden alleen. Zo moeten de autofabrieken steeds zuiniger gaan produceren. Ook dienen de bezitters van de auto’s slimmer met hun middelen om te gaan. Om die reden wil Renault nu het hergebruik van de batterij introduceren. Het afschrijven van de accu voor hij zijn volledige levensduur heeft gehad wordt daarmee tegengegaan. Eerder gebruikte het Franse merk de energiebronnen ook al in tweedehands Traffic-busjes. Deze werden hierdoor elektrische stadsbusjes. Dit gebeurde nadat de batterij een kwart van zijn capaciteit was verloren.
Voor thuis
De gebruikte accu’s die het met Powervault gaat uitwisselen worden omgevormd tot een thuisbatterij. Daarvoor haalt Powervault de accu van de auto uit elkaar en maakt er verschillende kleinere batterijen van die in huis kunnen worden geïnstalleerd. De batterijen moeten worden voorzien van technieken om op te laden in daluren en op zonne-energie. Daarmee kan de impact op het milieu op meerdere manieren worden teruggedrongen. Ten eerste is er de langere levensduur, ten tweede het slimmere gebruik en als derde het slimmer opladen.