De introductie van de Renault Grand Kangoo E-Tech Electric, eerder deze week op de IAA, lijkt niet bepaald wereldschokkend. Maar deze zevenzits auto is wel degelijk een interessante aanwinst voor het groeiende landschap van elektrische voertuigen. Hij biedt niet alleen veel ruimte maar blinkt ook uit in flexibiliteit.
Renault Grand Kangoo E-Tech Electric in de schijnwerpers
Toen de doeken werden opgelicht tijdens de IAA Mobility in München, was het duidelijk dat Renault iets bijzonders had gecreëerd. De Grand Kangoo is niet zomaar een verlengde versie van zijn kleinere broertje; het is een voertuig waar je zo ongeveer alle kanten mee op kunt.
Onder de motorkap
De Grand Kangoo E-Tech Electric is uitgerust met een elektromotor die 90 kW levert. Dit is meer dan voldoende om het voertuig vlot door het stadsverkeer te loodsen en zelfs op de snelweg zijn mannetje te laten staan. De elektromotor is zoals gebruikelijk direct aan de wielen gekoppeld, wat in de praktijk voor een soepele rijervaring zorgt.
Net als de normale Kangoo E-Tech Electric is ook de Grand-variant uitgerust met een 45 kWh lithium-ion-accu. Hiermee haalt hij een WLTP-actieradius van 265 kilometer. Dat is gezien het formaat van de auto in combinatie met de niet al te grote accu een behoorlijk goede prestatie.
Opladen
Qua opladen biedt de Renault Grand Kangoo E-Tech Electric de gebruikelijke mogelijkheden. Hij ondersteunt dus zowel AC- als DC-snelladen. Aan de AC-lader kun je hem met 22 kW opladen, waarmee hij in ongeveer 3 uur weer volledig is opgeladen. Hiermee is met het “Allways Be Charging” heel eenvoudig om de accu altijd voldoende opgeladen te hebben.
Aan een DC-snellader haalt hij een maximale laadsnelheid van 80 kW en kan de accu in ongeveer een half uur tot 80% worden opgeladen. Dat maakt het voertuig ook geschikt voor de wat langere ritten. De niet al te grote actieradius maakt dan wel relatief veel laadpauzes – bij snelladen tot 80% iedere 150 à 170 kilometer – noodzakelijk.
Specificaties Renault Grand Kangoo E-TECH Electric
Accu | 45 kWh (effectief) lithium-ion |
Actieradius | Tot 265 km (WLTP) |
Motorvermogen | 90 kW |
Koppel | 245 Nm direct beschikbaar |
AC laadsnelheid | 22 kW; 15% tot 80% in 2 uur en 40 minuten |
DC laadsnelheid | 80 kW; 170 km bereik in 27 minuten |
Garantie op accu | 8 jaar of 160.000 km |
Ruimte en flexibiliteit als verkoopargument
De Grand Kangoo is langer dan de standaard Kangoo, wat extra ruimte biedt voor passagiers en bagage. Deze extra lengte maakt het mogelijk om een derde zitrij toe te voegen, waardoor het voertuig kan worden omgetoverd tot een volwaardige zevenzitter. Maar waar de Grand Kangoo echt in uitblinkt, is in zijn flexibel in te delen interieur. Met zeven zitplaatsen en een flexibel interieurontwerp is dit voertuig ideaal voor zowel gezinnen als bedrijven.
De achterste zitrijen kunnen worden neergeklapt om extra laadruimte te creëren, wat het voertuig uiterst veelzijdig maakt. Wie nog meer laadruimte wenst, kan de stoelen ook eenvoudig uit de auto halen. Omdat de 2 stoelen op de achterste zitrij net als die op de tweede zitrij volwaardige stoelen zijn, kunnen ook volwassenen hier nog comfortabel zitten. Dankzij de extra grote schuifdeur wordt de toegang tot het interieur vergemakkelijkt.
Rond de jaarwisseling beschikbaar
We verwachten dat de Renault Grand Kangoo E-Tech Electric eind dit jaar beschikbaar zal zijn. Hoewel de prijzen nog niet zijn bevestigd, is het duidelijk dat dit nieuwe model een interessante optie zal zijn voor een breed scala aan potentiële kopers. Denk hierbij niet alleen aan gezinnen, maar ook kleine ondernemingen, autoverhuurders en taxibedrijven.