Renault breidt het aanbod geëlektrificeerde modellen verder uit met drie nieuwe E-Tech hybride- en plug-in hybridevarianten. Het nieuwste aanbod van Renault omvat de Renault Clio E-Tech Hybrid 140, Captur E-Tech Plug-in Hybrid 160 en de Megane E-Tech Plug-in Hybrid 160.
Voor stad en lange afstanden
Het zijn drie geheel verschillende modellen, die daardoor ook geheel verschillende doelgroepen aanspreken. De Clio is een pure stadsauto, de Megane is ook uitstekend geschikt voor langere afstanden en de Captur biedt zo’n beetje het beste van twee werelden. Wat ze allemaal gemeen hebben, zijn de sterk gereduceerde verbruiks- en emissiewaarden. De Franse autobouwer heeft ook een aantal volledig elektrische modellen in het assortiment, waaronder de ZOE, Twingo Z.E. en Kangoo Z.E. (de Z.E. staat steeds voor Zero Emission). Door de komst van de nieuwe modellen heeft Renault een relatief groot aanbod van geëlektrificeerde modellen.
EV-pionier
Groupe Renault kan wel worden beschouwd als een van de pioniers op het gebied van elektrische mobiliteit. De Groupe Renault heeft ook een enorme ervaring op dit gebied opgebouwd, die meer dan tien jaar teruggaat. Al die kennis en ervaring is aangewend voor de huidige efficiënte hybride aandrijflijnen. De E-Tech aandrijflijnen zijn niet alleen volledig nieuw, ze zijn ook puur als hybridemotoren ontwikkeld. Dat resulteert een uitstekende efficiency dankzij de innovatieve transmissie met diverse rijmodi, regeneratieve remmen en een hoge accucapaciteit. Hierbij maakt Renault ook gebruik van de ervaring die de autobouwer heeft opgedaan in de Formule 1 en met de volledig elektrische voertuigen.
Volledig elektrische modus
Waar veel ‘normale’ hybrides tegenwoordig meer een ‘milde’ hybride zijn die niet in volledig elektrische modus kunnen rijden, is dat bij de nieuwe hybrides van Renault wel het geval. De Clio E-Tech kan in de stad tot 80% van de rijtijd volledig elektrisch rijden. Dit kan een brandstofbesparing tot wel 40% opleveren. Dat is bij de plug-in hybrides nog meer het geval. Zowel de Captur E-Tech Plug-in Hybrid als de Megane E-Tech Plug-in Hybrid kunnen in volledig elektrische modus 50 kilometer. Ook de topsnelheid in elektrische modus is heel bruikbaar, namelijk 135 km/u. De actieradius in stadsverkeer (WLTP City) bedraagt zelfs 65 km/u.
Nieuw, innovatief voertuigplatform
Alle drie de nieuwe modellen staan op een nieuwe, CMB-F platform. Dit nieuwe, modulaire voertuigplatform is makkelijk schaalbaar zodat er verschillende geëlektrificeerde aandrijflijnen op passen. Daardoor past technologie ook in een compacte auto zoals de Clio. De innovatieve technologie die Renault gebruikt, is uiterst exclusief en bevat meer dan 150 patenten bevat. De techniek is gebaseerd op een modulaire hybride-architectuur met een groot scala aan combinatiemogelijkheden en de beste CO2-winst op de weg. Voor de ontwikkeling maakte Groupe Renault tevens optimaal gebruik van de expertise van. De productiemodellen profiteren ook van de expertise die Renault heeft opgedaan in het Renault DP World F1 Team.
Prijzen
De standaarduitvoering van de Clio E-Tech Hybrid 140 is verkrijgbaar vanaf beginnen € 22.990,-. De prijzen van de Captur E-Tech Plug-in Hybrid 160 beginnen bij € 33.290,- en die van de Megane E-Tech Plug-in Hybrid 160 vanaf € 33.990,-. Zakelijke rijders zullen de businessversies interessant vinden. De prijzen hiervan beginnen bij € 21.890,- voor de Clio E-Tech Hybrid 140 Business ZEN. Er is ook zo’n uitvoering van de Captur (E-Tech Plug-in Hybrid 160 Business), die is er vanaf € 30.190. Tenslotte kost de Megane E-Tech Plug-in Hybrid 160 Business ZEN € 30.990,-. Alle modellen zijn per direct te bestellen. Ze staan na de zomer bij de Renault dealer.