Elektrische auto’s winnen nog altijd op een snel tempo aan populariteit. Voor bedrijfsvoertuigen blijft de actieradius en lange laadtijd echter een flink obstakel. Ook Renault lijkt die mening te delen, zij komen namelijk met twee bedrijfswagens die beschikken over een elektromotor en waterstof-brandstofcel.
Kangoo Z.E. Hydrogen
Op dit moment rijden er nog geen 200 auto’s rond in Nederland die waterstof tanken. Dat is ook niet zo heel vreemd, want veel keuze is er niet. Op dit moment moet je het zo ongeveer doen met de Toyota Mirai en Hyundai Nexo. Maar daar komt dus binnenkort verandering in. Renault brengt eind 2019 de Kangoo Z.E. Hydrogen al op de markt. Deze waterstof aangedreven Kangoo heeft een actieradius van 370 kilometer. Dat is bijna tweemaal zo veel als de actieradius van de gewone elektrische versie. Ook het gewicht is een voordeel, de installatie maakt de Kangoo slechts 110 kilo zwaarder dan standaard. Het laadvolume bedraagt 3,9 kubieke meter.
Masten Z.E. Hydrogen
Een waterstof Trafic staat voorlopig nog niet op het menu, maar vanaf 2020 kun je wel een Master Z.E. Hydrogen kopen. Hij heeft een actieradius van 350 kilometer, waar de elektrische Master het moet doen met 120 kilometer. Je kunt hem krijgen als gesloten bestelauto of chassis-cabine. De gesloten bestelwagen heeft een laadvolume van 10 kubieke meter. Qua extra gewicht moet je bij de Master rekenen op 200 kilogram.
Waterstof tanken
Het tanken van waterstof is vergelijkbaar met ‘traditioneel’ tanken. Het duurt volgens Renault zo’n 5 tot 10 minuten. Dat je momenteel nog haast geen tankstations vindt waar je waterstof kunt tanken is natuurlijk wel een probleem. In Frankrijk wordt er hard aan gewerkt. De Franse overheid liet weten binnen tien jaar zo’n duizend waterstofstations operationeel te hebben.