Het Franse Renault is druk bezig zijn diensten met betrekking tot elektrisch en autonoom rijden zo snel als mogelijk uit te breiden. Om die reden is het bedrijf dan ook druk met het sluiten van samenwerkingsverbanden, het doen van overnames en het kopen van aandelenpakketten. Een voorbeeld is de 25 procent die het in het Nederlandse Jedix neemt.
Slim opladen
Niet alleen op de weg en in de fabrieken is een flinke strijd gaande tussen de verschillende autofabrikanten. Ook die diensten rondom het elektrisch rijden zijn belangrijk. Denk hierbij bijvoorbeeld aan oplaadmogelijkheden. De twee werkten al sinds 2015, maar die samenwerking zal nu flink intensiever gaan worden. Onder andere omdat Renault de nieuwe Z.E. smart charge app voor smartphones lanceert in de komende dagen.
Goedkoper opladen
Slim is vaak een marketingterm die gebruikt wordt voor goedkoper. In het geval van het opladen van een elektrische auto van Renault betekent dit dat er moet worden opgeladen op plekken en momenten waar de prijs voor elektriciteit op dat moment het laagst is. Hier speelt de nieuwe app dan ook een rol in omdat deze het netwerk voortdurend in kaart brengt. Jedix helpt hierbij om dit in Europa mogelijk te maken. Het gaat hierbij vooral om het verzorgen dat het aanbod op de juiste wijze op de vraag zal aansluiten. Dit zal immers meer en meer van belang worden als het aantal EV’s verder toeneemt.
Snelle groei
Die snelle groei in EV’s komt niet in de laatste plaats door Renault zelf. Samen met partners Nissan en Mitsubishi heeft het een flink grote alliantie gesloten. De drie fabrikanten en hun aanverwante merken hebben grote plannen om in hoog tempo veel nieuwe modellen op de markt te brengen. Renault zelf wil bijvoorbeeld acht modellen in de komende vijf jaar lanceren. Om die reden is het dan ook druk met het ontwikkelen van allerlei diensten rondom de auto’s.