Renault-Nissan, de autoalliantie waarbij ook Mitsubishi zich heeft aangesloten, verkocht tot nu bijna 500.000 elektrische auto’s. Met de verkoopcijfers voor het eerste halfjaar erbij opgeteld kwam men uit op 480.000. Dit zijn de totale verkopen wereldwijd sinds de eerste elektrische auto de showroom uit rolde enkele jaren geleden. Dit was tot 30 juni 2017.
Voorbij een halfmiljoen
Omdat de cijfers tot en met het einde van juni zijn bijgehouden, is het goed mogelijk dat het halfmiljoen inmiddels is gepasseerd. Dit is weliswaar een flink aantal, maar desondanks nog flink minder dan het totaal aantal verkopen. In de eerste zes maanden van 2017 alleen al verkocht de alliantie meer dan vijfmiljoen brandstofauto’s. Aan de andere kant is 500.000 elektrische auto’s verkopen bijvoorbeeld voor Tesla nog altijd een richtlijn die niet gehaald is.
Nieuwe modellen
De verschillende merken die onder de vlag van Renault-Nissan vallen komen op korte termijn met een aantal nieuwe modellen. Zo is er bijvoorbeeld veel interesse in de nieuwe generatie Nissan Leaf die op komst is. Dit zou de verkoopcijfers snel de hoogte in kunnen stuwen. Aan de andere kant is het wel zo dat ook concurrerende merken in hoog tempo nieuwe elektrische modellen lanceren. Daardoor is de concurrentie op de markt flink toegenomen. Naast de Leaf zijn ook de Renault Zoe en de Mishubishi i-Miev auto’s die goed lopen in de showrooms wereldwijd.
Ontwikkeling
De komende tijd wil de alliantie zich storten op een aantal ontwikkelingen die momenteel gaande zijn, zo liet een woordvoerder weten. Zo is de ontwikkeling van een elektrische SUV één van de prioriteiten voor de fabrikanten. Dit komt vooral door de vraag die hiernaar is in de grote markten van China en de Verenigde Staten. Daarbij hoopt men dat de klassieke elektrische modellen nog enige tijd kunnen meeliften op de groei van de verkopen van elektrische voertuigen die momenteel waarneembaar is.