Afgelopen najaar presenteerde Renault de Mégane eVision. Dit studiemodel konden we beschouwen als een voorproefje van de nieuwe Mégane E-Tech Electric. Renault verspreidt nu de eerste beelden van de pre-productievoertuigen. Die zijn weliswaar gecamoufleerd maar de foto’s geven toch een aardige indruk. Deze voertuigen worden gebruikt om de laatste onvolkomenheden op te sporen. Deze zomer zullen de ingenieurs van Renault, op weg naar de definitieve serieproductie, met dertig van deze pre-productiemodellen testritten op de openbare weg maken.
Aanvulling in dit segment hard nodig
De Franse autofabrikant kunnen we beschouwen als een van de pioniers van elektrisch rijden. Vroeger had Renault onder andere de Fluence maar op het gebied van elektrische personenwagens heeft Renault op dit moment alleen kleine modellen (Twingo en ZOE) in het programma. Veel concurrenten (zoals Kia, Hyundai en de merken van de Volkswagen Groep en Stellantis) hebben bijvoorbeeld al veel meer elektrische modellen in het programma. De komst van een tweede, groter model is daarom dringend gewenst. Dat moet de Mégane E-Tech Electric. Deze compacte hatchback moet Renaults elektrische vlaggenschip in het C-segment worden. Hij zal vanaf 2022 op de markt komen. Aansluitend volgen er overigens ook nog enkele elektrische SUV’s. Eigenlijk stond de lancering van de Renault Mégane E-Tech Electric voor dit jaar gepland. Door diverse omstandigheden is de lancering verschoven naar 2022.
CMF EV-platform
De Renault Mégane E-Tech Electric – ook wel bekend als MéganE – komt op het CMF EV-platform van de alliantie Renault-Nissan-Mitsubishi te staan. De aandrijflijn bestaat uit een 160 kW elektromotor. Dit wordt gevoed door een accupakket met een capaciteit van 60 kWh. Volgens Renault zal de actieradius volgens de WLTP-norm zo’n 450 kilometer bedragen.
‘Compact meesterwerk’
Qua design zegt Renault-CEO Luca de Meo dat het zich met de Mégane E-Tech Electric opnieuw uitvindt en laat zien hoe een 25 jaar oude bestseller weer helemaal klaar voor de toekomst is. Verder maakte Renault niet veel concreets bekend over de Mégane E-Tech Electric. Het enige dat Renault verder los laat is dat de 4,21 m lange hatchback de meest compacte accu in zijn segment heeft en dat de auto een ‘compact meesterwerk’ moet worden.
Luca de Meo tijdens de presentatie van het studiemodel: “Dankzij ons volledig nieuwe Alliance platform CMF-EV, hebben we de heersende regels op het gebied van grootte, gebruik, design en energie-efficiëntie achter ons gelaten en de Mégane eVision showauto ontwikkeld. Renault heeft het potentieel van het pure e-autoplatform volledig benut om de klassieke hatchback op een emotionele manier te herontwerpen”.