Wie kent hem niet? De stoere en luidruchtige Clio RS! Al decennialang wacht iedereen elke keer weer op de komst van een nieuwe Clio RS. Het is nu echter zeer goed mogelijk dat de Clio RS in de geschiedenisboeken zal verdwijnen. Volgens de Fransozen is de Zoe RS namelijk op komst. Volgens Renault de prima vervanger voor de populaire Clio RS.
Status RS
In 1990 is Renault begonnen met het leveren van de Clio. Vanaf dat moment was het direct een succes. Op het leveringsprogramma stonden toen nog de RSI-varianten. De meest extreme versie was wel de Williams met een 2.0 zestienklepper. In 1998 was het tijd voor een opfrisbeurt van deze Clio. De benaming RSI verdween uit de prijslijst, maar dit maakte plaats voor Sport. Deze uitvoering was beschikbaar in een 2-liter uitvoering of zelfs een zescilinder 3-liter. De Clio kreeg in deze periode dan ook een echte heldenstatus toegeschreven.
In 2005 maken wij kennis met de derde generatie van de Clio en hier komt de naam RS voor het eerst echt voor. Voor wie het nog niet weet, maar RS staat voor Renault Sport. Overigens werd bij deze derde generatie in eerste instantie nog gebruikt gemaakt van de naam Sport. De naam RS werd pas werkelijk in 2009 wereldkundig. Pas bij de vierde en huidige generatie Clio blijft de naam RS werkelijk in de prijslijsten staan, maar de knotsgekke prestaties zijn iedereen bijgebleven. Deze status moet nu over worden gedragen aan de Zoe.
Uitdaging
Renault heeft zichzelf een flinke uitdaging gegeven. Als je naar de Zoe kijkt is het zeker geen potentiële kandidaat om hier een ‘hot hatch’ van te maken. Sterker nog, de volledig elektrische Zoe is allesbehalve sportief. Toch heeft Renault een kleine inkijk gegeven in hoe zij de Zoe RS voor zich zien.
Uiteraard moet de Zoe RS een stuk sportiever zijn. Dit kan eenvoudig bereikt wordt door een tweede elektromotor toe te voegen. Hierdoor zal de Zoe RS wel een kleinere actieradius krijgen. Dit laatste geldt ook voor de tweede optie die nog open staat. Renault kan er ook voor kiezen om de enkele elektromotor gewoon krachtiger te maken. Wanneer je naar de opbouw van de Zoe kijkt lijkt het haast onmogelijk om hier nog een groter accupakket onder te zetten. De actieradius zal er dus vrijwel zeker aan moeten geloven. Dat de Zoe RS ook gekoppeld zit aan een 52 kWh accupakket lijkt vrijwel zeker.
Zoe RS concept
In 2017 mochten wij al eens kennis maken met de Zoe E-Sport. De Zoe was compleet uitgebouwd en zag er daadwerkelijk stoer uit. De kleuren die destijds werden gebruikt waren een directe verwijzing naar de Formule E raceauto’s die Renault aldaar inzet. In 2017 was dit model echter nog verre van klaar of productierijp. De Zoe E-Sport was er vooral om de show te stelen. Dit kwam mede door de knotsgekke cijfers. Zo wist men 460 pk uit het accupakket te trekken waardoor het kleine karretje in 3,2 seconden op 100 km/h zat. De topsnelheid lag op 210 km/h. Over de accuduur werd toen nog niet gesproken. Het was immers een concept en een dwaas idee op het hoofdkantoor in Frankrijk.
Toch lijken deze dwaze ideeën inmiddels wel wat concreter te worden al zijn de meningen nog wel verdeeld. Ali Kasai, Renault’s executive vice-president van productplanning, omarmt het idee, maar is ook bang voor de status van Renault Sport. Zo vertelt hij: “Renault Sport is een serieuze speler, dus als we de auto gaan maken dan moet hij ook de prestaties leveren die men verwacht. Als hij niet meer dan één ronde op het circuit kan doen voordat hij weer moet laden, dan is dat niet iets wat we willen.”.
Wij zijn erg benieuwd waar Renault in de aankomende periode mee zal komen. Wordt het toch de volledig elektrische Zoe RS of wordt het de Clio RS die nog een korte periode mee zal gaan? Dat de Clio RS uiteindelijk het veld zal gaan ruimen is wel duidelijk. Door de strengere milieueisen wordt ook de charme van deze laatste auto teniet gedaan en zal de Clio RS moeten afzwaaien. De Zoe RS kijkt gelukkig al om de hoek al blijft het nog wel even een mysterie hoe hij er voor de rest uit zal komen te zien.