Tegen 2030 wil RET al hun bussen vervangen door uitstootvrije varianten. Nu namen ze alvast de eerste 55 elektrische bussen officieel in gebruik.
Besparing van meer dan een miljoen liter diesel
Door deze 55 elektrische bussen in te zetten, bespaart RET per jaar meer dan een miljoen liter diesel en ruim 4.000 ton CO2. In de aankomende maanden worden ook de andere oudere dieselbussen vervangen, in totaal 198. Er komen 103 nieuwe dieselhybrides en 40 zuinigere dieselbussen in de plaats. In 2021 breidt RET de zero emissievloot uit met 50 bussen, in 2024 komen er nog een keer 50 en in 2029 de laatste 110.
Gefaseerde omschakeling
De zero-emissietechniek ontwikkelt zich nog steeds heel erg snel. De actieradius en opslagcapaciteit stijgt bijvoorbeeld flink. Daarom kiest RET ervoor om hun voertuigen niet allemaal in één keer te vervangen. Bovendien komt er meer bij kijken als ze hun vloot inruilen voor elektrische varianten. Buschauffeurs en monteurs moeten trainingen krijgen, de infrastructuur worden aangepast en het laden van de bussen moet worden ingepland in de dienstregeling.
Ook verbetering voor reizigers
De nieuwe elektrische bussen zijn niet alleen beter voor het milieu, ook reizigers gaan er op vooruit. Zo zijn ze natuurlijk een stuk stiller dan diesels. Omdat ze niet moeten schakelen, gaat het optrekken geleidelijker. Geen schokken meer dus. Ook hebben ze een moderne inrichting, met USB-laadpunten. Daarnaast beschikken ze over pinautomaten met de mogelijkheid om contactloos te betalen en is de in- en uitcheckapparatuur reeds klaar om in de toekomst in- en uitchecken met je bankpas mogelijk te maken.
De elektrische bussen worden ingezet in Rotterdam, Schiedam en Vlaardingen.