Nissan, TenneT en Envision gaan samenwerken op het gebied van de verduurzaming van mobiliteit en energie. Bij de Nissan-vestiging in Amsterdam worden bi-directionele laders geplaatst. Deze zijn nodig om daar zogenaamde smart charging te kunnen implementeren. Hierbij wordt energie opgeslagen in hergebruikte accu’s van elektrische auto’s. Maar ook de elektrisch auto’s zelf kunnen energie bijdragen.
Netbalancering
Deze voorzieningen worden aangestuurd door middel van het EnOS-platform van Envision Digital. Hierbij is TenneT – een toonaangevende Europese netbeheerder – verantwoordelijk voor de zogenaamde netbalancering. Dat is het evenwicht tussen de vraag en aanbod van elektriciteit op het net. Er is steeds meer hernieuwbare energie. Windenergie, zonne-energie en nog veel meer. Maar de hoeveelheid conventioneel opgewekte energie neemt weer af. Dat kan consequenties voor de flexibiliteit van de energievoorziening hebben. TenneT is aan het onderzoeken hoe er door middel van innovatie en het toepassen van nieuwe – eventueel decentrale- energiebronnen toch voldoende flexibiliteit kan worden geboden.
Blockchain technologie
Hierbij wordt er gebruik gemaakt van de zogenaamde blockchaintechnologie. Deze technologie kennen we vooral van de cryptocoins maar kan ook voor andere oplossingen worden gebruikt. In dit geval wordt de blockchaintechnologie gebruikt om de capaciteit van verschillende energiebronnen te combineren en zo optimaal te benutten. Ook consumenten kunnen hierdoor deelnemen aan het balanceren van de energiemarkt en zo hun bijdrage aan de energietransitie leveren. We hebben het hier over het opzetten van decentrale energiemarkten.
Lagere elektriciteitsrekening
Consumenten kunnen hier niet alleen actief bijdragen aan een optimale inzet van hernieuwbare energiebronnen. Ze kunnen er ook hun elektriciteitsrekening mee verlagen. Op het dak van het Nissan Motor Parts Center in Amsterdam zijn zonnepanelen geplaatst met een vermogen van 3 Megawatt. Consumenten kunnen hier tijdens pieken in de stroomopwekking energie opslaan in elektrische auto’s en stationaire accu’s. Deze energie kunnen zijn op een later tijdstip – tijdens pieken in de vraag naar energie – tegen een vergoeding weer terugleveren aan het elektriciteitsnet.
Vraag en aanbod balanceren
Francisco Carranza, Director Nissan Energy Services: ‘Het balanceren van vraag en aanbod van energie – tegen een vergoeding – is een van de speerpunten van de samenwerking tussen Nissan, TenneT en Envision. Het is een schaalbaar systeem. Dus auto’s werken virtueel samen om de pieken op te vangen. Samen met statische opslag zorgt het voor flexibilisering – wat een van de grootste uitdagingen is voor netbeheerders.’
Bi-directioneel laden
Nissan presenteerde al eerder soortgelijke V2X-projecten in Groot-Brittannië, Italië, Duitsland, Zweden en Denemarken. De Japanse autofabrikant is een van de pioniers op dit gebied. Dat is omdat de Nissan Leaf een van de eerste elektrische auto’s is die geschikt is voor bi-directioneel laden. Voor het terugleveren van energie wordt de auto aangesloten op een bi-directionele laadpaal. Deze zet de gelijkstroom van de accu om naar wisselstroom voor het elektriciteitsnet. De opslag en levering van elektriciteit worden vergoed. De bestuurder kan zelf – door middel van een app – aangeven wanneer en hoeveel energie er mag worden terug geleverd en wanneer de auto weer opgeladen moet zijn. Op die manier hoeft de bestuurder dus niet bang te zijn dat hij met een onvoldoende geladen accu wordt geconfronteerd.
Flexibele energiemarkt
Robbert Monteban, Director Energy Nissan Benelux: ‘Deze ontwikkeling is belangrijk voor de flexibele energiemarkt en zorgt voor opbrengsten, waardoor zowel elektrische opslag als elektrisch rijden voor een groeiende groep automobilisten interessant wordt. Zij kunnen kiezen voor duurzamer autorijden en bijdragen aan de opmars van duurzame energie. De gebruiker heeft daarbij steeds de controle. Uit eerdere projecten weten we dat de belasting van de batterij steeds heel gering is – de invloed op de levensduur is daarmee minimaal.’