Het Kroatische Rimac gaat meehelpen aan het bouwen van de nieuwe elektrische Cupra raceauto van Seat. Dit is mede mogelijk gemaakt doordat Porsche recentelijk een belang heeft genomen in de Kroatische fabrikant van elektrische auto’s. Het jonge Kroatische merk staat bekend om zijn zeer snelle auto’s met volledig elektrische aandrijving.
Hypercar
De Seat Cupra E-racer moet een echte hypercar worden, zoals dat genoemd wordt. De auto moet de eerste auto worden die de uitdagingen van het touring-car-seizoen aankan op een elektrische aandrijving. Dat Rimac bij de ontwikkeling is gevraagd is goed te begrijpen. Met de Concept-One en de Concept-Two heeft het merk in zijn nog korte bestaan al twee van dergelijke auto’s afgeleverd. Om die reden heeft het dus enig recht van spreken.
Onderdelen
Rimac gaat vooral optreden als leverancier van onderdelen. Dit is niet geheel nieuw. Voordat Porsche een deel van de aandelen kocht was het al zo dat het bedrijf zaken deed met een aantal andere fabrikanten. Zo werden bijvoorbeeld al onderdelen geleverd aan Koenigsegg en Aston Martin. Niet geheel toevallig is zijn dit allemaal fabrikanten die geïnteresseerd zijn in het bouwen van supersnelle auto’s die overstappen van brandstofaandrijving naar elektrische aandrijving. Ook Porsche krijgt tegenwoordig aandrijvingsonderdelen aangeleverd. Daar komt nu dus ook Seat bij. In de toekomst worden de plannen mogelijk verder uitgebreid.
Snelheden
Direct met de aankondiging maakte Rimac ook bekend welke prestaties de auto kan gaan leveren. Zo zal de topsnelheid op 270 kilometer per uur gaan liggen. De 100 kilometer per uur wordt vanuit stilstand in 3.2 seconden bereikt. Doortrekken naar 200 kilometer per uur kan in 8.2 seconden. De auto wordt getest in Zagreb waar Rimac nabij het plaatselijke circuit een vestiging heeft. Daar zijn ook al beelden van vrijgegeven die te bekijken zijn voor liefhebbers. De auto moet de basis gaan vormen van nieuwe elektrische raceklassen die in de nabije toekomst moeten worden opgericht.