Rivian, het Amerikaanse merk dat met zijn avontuurlijke R1T en R1S in Noord-Amerika een klein, specifiek stukje van de elektrische voertuigmarkt veroverde, zet nu zijn zinnen op Europa. Waar de fors bemeten R1T en R1S qua formaat gewoon te veel van het goede zijn voor de Europese markt, zou Rivian met de compactere R2 en R3 modellen wel eens een aardig succesje kunnen behalen.
Eindelijk ook volumemodellen
Maar de komst van die twee nieuwe, betaalbaardere modellen markeert ook een ander belangrijk moment voor Rivian. Met de R2 en R3, en met de meer prestaties gerichte R3X variant, biedt Rivian eindelijk ook modellen die wat betaalbaarder zijn en dus in een groter volume zullen worden verkocht en geproduceerd. Dergelijke volumemodellen zijn, getuige de ontwikkelingen bij Tesla toen de Model 3 en later ook de Model Y op de markt kwamen, nodig om daadwerkelijk winst te kunnen maken.
De Rivian R2: kleiner dan de R1 maar nog behoorlijk aan de maat
De Rivian R2 wordt gepresenteerd als een compacte SUV, maar valt in Europa altijd nog in D-SUV segment. Qua formaat kun je hem vergelijken met de Aiways U5, BMW iX3 en Fisker Ocean. Rivian heeft met de R2 een balans gezocht tussen de behoefte aan dagelijks comfort en de drang naar avontuur. Met afmetingen die hem plaatsen tussen de grote SUV’s en de stadsvriendelijke compacte SUV’s, biedt de R2 dankzij zijn off-road capaciteiten een interessant alternatief. Het is een auto die qua prijs en prestaties – al zal de efficiëntie wat minder zijn – de concurrentie met een Tesla Model Y aan kan gaan maar de focus veel meer op ruimte, functionaliteit en off-road capaciteiten legt.
Rivian R3 en Rivian R3X: compacter, sportiever en stoerder
De Rivian R3, verrassend onthuld tijdens de onthulling van de R2, en ook de R3X belichamen Rivian’s visie op een nog compactere elektrische toekomst. Deze modellen hebben mede door de schuinere achterzijde een wat sportievere inslag. Bij de R3X-variant ligt de nadruk op prestaties, vooral in het terrein, wat blijkt uit hun “rugged playful” ontwerp met grote wielen en extra bescherming voor bumpers en wielkasten, aangevuld met de opvallende oranje accenten.
Nieuw platform voor kleinere Rivian-modellen
Rivian’s toewijding aan technologie en duurzaamheid is evident in de R2 en R3 modellen. Het nieuwe platform, dat naast lagere kosten ook een hogere efficiëntie moet bieden, is uitgerust met geavanceerde aandrijflijnen die een indrukwekkend bereik en een snelle acceleratie beloven. Met configuraties met een, twee of zelfs drie motoren en achterwiel- en vierwielaandrijving wil Rivian de toon zetten voor wat mogelijk is binnen het compacte EV-segment. Zo spreekt men over een acceleratie van 0 tot 100 km/u binnen 3 seconden, een snellaadtijd van 10 tot 80% van minder dan 30 minuten en een actieradius tot ongeveer 500 kilometer. Daarnaast benadrukt Rivian’s gebruik van duurzame materialen en de inzet voor een lagere milieu-impact ook waarden die de Europese consumenten steeds belangrijker vinden.
Eerste leveringen in 2026
Hoewel Rivian’s intrede in Europa niet zonder uitdagingen zal zijn, gezien de sterke concurrentie en strikte regelgeving, bieden de R2 en R3 unieke kansen. Deze voertuigen kunnen nieuwe niches aanboren door consumenten aan te spreken die op zoek zijn naar een elektrische SUV die zowel in de stad als daarbuiten presteert, en ook buiten de gebaande wegen. Rivian’s avontuur in Europa begint waarschijnlijk ergens in 2026, wanneer de eerste leveringen van de Rivian R2 van start gaan. Daarna is het de beurt aan de R3 en R3X. In de tijd daarnaartoe zal Rivian ongetwijfeld ook meer specificaties bekend maken.