Volgens het persbureau Bloomberg is het Amerikaanse Rivian momenteel op zoek naar een Europese productielocatie. Het is volgens insiders de bedoeling dat in deze fabriek de ‘Amazon-bus’ van de band zal rollen. Mogelijk zal in een later stadium ook de R1S SUV van de band rollen. Er zijn inmiddels ook al enkele landen die in de race zijn voor de productielocatie.
Nieuwe productielocatie
Rivian werkt volgens bronnen samen met een vastgoedontwikkelaar. Hierbij zijn momenteel de landen Engeland, Duitsland en Hongarije als potentiële kandidaten gekozen. Hierbij spelen natuurlijk belangrijke zaken een rol zoals werkgelegenheid, subsidies en bereikbaarheid van de nieuwe fabriek. Deze factoren zullen in de keuze een belangrijke rol gaan spelen welk land het uiteindelijk gaat worden.
Duitsland en Hongarije lijken vooralsnog een belangrijke rol te spelen in de keuze. Zoals bekend is Tesla momenteel bezig met de opbouw van hun fabriek in Duitsland. Het is juist in dit land waar ook de grote namen zoals BMW, Volkswagen en Mercedes hun fabrieken steevast laten staan. Op Europese bodem werkt Rivian al intensief samen met Mercedes, maar van deze overeenkomst willen de Amerikanen zo spoedig mogelijk af. Hiervoor is een eigen fabriek van cruciaal belang.
Het is duidelijk dat de Amerikanen een eigen fabriek op Europese grond willen hebben. Externe partijen, zoals Magna Steyr of VDL NedCar vallen dus af. Deze partners hebben bewezen erg flexibel te kunnen zijn, maar bieden mogelijk niet genoeg capaciteit.
Rivian wil opschalen
Vooralsnog wil Rivian in de productiehallen de bekende ‘Amazon-bus’ produceren. De fabrikant heeft al een order openstaan voor 100.000 exemplaren van deze bus en voldoende capaciteit is dus wel van belang. Het opschalen van de productie is dus eigenlijk een pre. Welke aantallen de fabriek jaarlijks aan moet kunnen is nog onduidelijk.
Het lijkt daarnaast steeds duidelijker te worden dat Rivian ook in Europa een belangrijke speler wil worden op het gebied van EV’s. Vanuit de nieuwe productiefaciliteit moeten uiteindelijk ook consumentenvoertuigen rollen. Deze geruchten staan wel in lijn met de uitspraken van de CEO. Deze heeft eerder aangegeven dat de R1S ook in Europa verkocht moet worden. Het is dus aannemelijk dat juist deze SUV ook in Europa gebouwd zal worden. De pick-upversie dan die model zal niet Europa op de prijslijst verschijnen. Deze versie zal enkel voorbehouden blijven aan de Amerikanen waar juist deze modellen erg populair zijn.
Het gaspedaal lijkt bij Rivian wat verder ingedrukt te worden. De oversteek naar Europa lijkt nu ook aanstaande te zijn. Met de komst van Rivian is er eindelijk een serieuze speler op de markt die zich ook enkel op EV’s richt. Het is nog maar de vraag of de fabrikant op termijn met een kleiner model op de markt komt. Vooralsnog zijn hier nog geen aanwijzingen voor al lijkt de stap wel logisch te zijn.