Onderzoekers van de Rotterdamse Erasmus Universiteit gaan zich bezighouden met onderzoek naar slim batterijgebruik. Door de toenemende druk van elektrische voertuigen op het elektriciteitsnet is het noodzakelijk slim opladen snel verder te ontwikkelen. Zo kan elektrisch rijden verder worden gestimuleerd zonder dat nieuwe problemen dit in de weg zullen staan.
Overbelasting
De opkomst van elektrische voertuigen heeft veel voordelen, maar het heeft ook twee grote uitdagingen met zich meegebracht. Waar het gaat om de voertuigen zelf gaat het dan om de batterijduur. Gaat het echter over gevolgen voor de samenleving, dan spreekt men vooral over de druk op het elektriciteitsnet. Doordat steeds meer voertuigen tegelijk worden opgeladen zal dit steeds meer vragen van het elektriciteitsgebruik. Daardoor kunnen flinke storingen ontstaan. Onderzoek is nodig om te ontdekken hoe dit voorkomen kan worden. Bijvoorbeeld door slim batterijgebruik.
Het gebruik verdelen
Het onderzoek zal zich vooral op smart charging richten. Hierbij worden de accu’s van stilstaande auto’s onderdeel van het elektriciteitsnet. Dit betekent dus dat er op meer plekken stroom te verkrijgen is waardoor de druk op het net kleiner wordt. Zo kan flexibel worden omgegaan met vraag en aanbod. Op drukke momenten kan men extra bronnen inzetten en op luwe momenten kunnen deze bronnen met duurzame energie worden aangevuld. Hiervoor moeten echter wel flink wat aanpassingen aan het elektriciteitsnet worden gedaan. Hier richt het onderzoek zich dan ook op.
Tijdig oplossen
Het onderzoek heeft enige prioriteit voor Rotterdam en de omliggende steden. Naar verwachting groeit het aantal voertuigen met een batterij in de komende tien jaar tot wel een miljoen. Het is daarom belangrijk om voor die tijd te weten hoe men de auto’s kan inzetten en loskoppelen in harmonie met de beweging van vraag en aanbod. Het is daarbij vooral ook belangrijk dat de gebruikers van de voertuigen zelf geen hinder ondervinden. De test richt zich onder andere op een nieuwe Rotterdamse woonwijk.