Vorige week kwam het CBS met het nieuws dat er rond de jaarwisseling bijna 200.000 stekkerauto’s waren geregistreerd in Nederland. Dat nieuws was eigenlijk al achterhaald op het moment dat het CBS het publiceerde. Maar het is wel een mooie aanleiding om te kijken hoeveel elektrische auto’s er op dit moment in Nederland zijn.
Corona-crisis is al langer van invloed op autoproductie
We zijn inmiddels weer ruim drie maanden verder, waarbij de cijfers van maart natuurlijk onder druk stonden vanwege de Corona-crisis. Maar die Corona-crisis heerst al langer in China, het land waar heel veel toeleveranciers van de Europese automobielindustrie actief zijn. Daardoor hadden diverse Europese autofabrikanten toch wat moeite om hun normale productietempo te handhaven. Bovendien worden er in China ook complete auto’s voor de Europese markt gebouwd. Dus ook al voordat wij hier direct met het Corona-virus te maken kregen, werd het aantal registraties van nieuwe auto’s al door de Corona-crisis beïnvloed. Gelukkig draaien in China bijna alle fabrieken weer op volle toeren. Ook in Europa komt het keerpunt in zicht en gaan de eerste fabrieken weer de productielijnen opstarten.
Ook de verkoop is sterk verminderd
Niet alleen de meeste fabrieken stonden zo goed als stil, ook de verkoop van auto’s is nagenoeg stil komen te liggen. We hebben op dit moment nu eenmaal andere dingen aan ons hoofd dan een auto kopen. Ook de leasemaatschappijen klagen dat er amper interesse in het leasen van een auto is. Maar aan alles komt een eind, ook aan de Corona-crisis. In Duitsland en Oostenrijk mogen de dealers hun showrooms bijvoorbeeld weer openen. Het zal daarom niet al te lang meer duren voordat de markt weer wat aantrekt. Maar in hoeverre de markt aantrekt, dat is uiterst onzeker. Wat wel nagenoeg zeker is, is dat we het niveau van een paar maanden geleden voorlopig niet zullen bereiken.
Marktcijfers
Rond de jaarwisseling waren er in Nederland dus bijna 200.000 stekkerauto’s (BEV’s en PHEV’s), zoals het CBS bekendmaakte. Inmiddels zijn er al heel wat stekkerauto’s bijgekomen. Volgens de RVO-cijfers waren er eind maart 213.701 BEV’s en PHEV’s in Nederland. Hiervan waren er 116,148 volledig elektrisch, daarnaast ook nog 97.553 plug-in hybrides. Opvallend is dat de Tesla Model 3 niet langer de onbetwiste nummer één onder de elektrische auto’s is. In februari stonden de Opel Ampera-E, Volkswagen e-Golf en Kia Niro in de top 3. In maart stond de Tesla Model 3 weer op de eerste plaats en stonden de Kia Niro en Volkswagen Golf op nummer twee en drie. Opvallend is ook de comeback van de Mitsubishi Outlander PHEV, welke in januari de derde plaats bezette.
EV-registraties stegen in Europa aanvankelijk razendsnel
Omdat nog niet alle officiële registratiecijfers van alle Europese landen over de maand maart bekend zijn, moeten we ons nog even behelpen met de gegevens van januari en februari. Daaruit blijkt dat er in Europa in de eerste twee maanden meer dan 69.000 nieuwe stekkerauto’s zijn geregistreerd. Dat zegt natuurlijk niet zo veel, totdat je het vergelijkt met de cijfers van vorig jaar. En dan blijkt er over de eerste twee maanden van dit jaar sprake te zijn van een stijging van maar liefst 117%!
Het moge duidelijk zijn de elektrische auto steeds populairder wordt in Europa. Hierbij gaat de voorkeur uit naar de volledig elektrische auto. Als we kijken wat de populairste elektrische auto’s in Europa zijn, dan is de kleine Renault Zoe het populairst met 6.439 eenheden. Deze doet het bijvoorbeeld bijzonder goed in Duitsland. Op de tweede plaats staat de Volkswagen e-Golf (3.770 eenheden) gevolgd door de Tesla Model 3 (3.589 eenheden).
Wat nog niet naar voren komt uit deze Europese cijfers, is de invloed van de Corona-crisis. Deze begon in Italië natuurlijk al in februari maar daar worden maar heel weinig EV’s verkocht. Het virus kwam pas in de loop van maart in de Europese landen waar de meeste EV’s worden verkocht. Om daar een goed beeld van te krijgen, zullen wij over een paar maanden ook de cijfers over de maanden maart, april en mei erbij nemen.