Het is duidelijk dat ook truckfabrikant Scania zich in de aankomende jaren bezig gaat houden met elektrificatie. De Zweedse fabrikant heeft aangekondigd dat ze een flinke investering doen in een nieuwe assemblagelijn voor accu’s. Daarnaast wordt er een ontwikkelingscentrum opgezet speciaal voor accu’s.
Productie accu’s
Het overgrote deel van de investering gaat naar de productie van de accu’s. Het is de bedoeling dat de accu’s vrijwel geheel geautomatiseerd geproduceerd zullen worden. De fabriek zal grenzen aan de bestaande chassisassemblagefabriek in Södertälje, waar de fabrikant modules en pakketten wil produceren met batterijcellen uit de Northvolt-fabriek in Skellefteå.
De bouw van de 18.000 vierkante meter productiehal zal begin 2021 beginnen met het doel om tegen 2023 volledig operationeel te zijn. Over een aantal jaren wil het bedrijf ruim 1 miljard SEK (€ 97,8 miljoen) in het project investeren. . Bij de assemblage van de accu’s zullen uiteindelijk ongeveer 200 mensen werken.
Ontwikkeling Scania
We moeten niet vergeten dat de ontwikkeling een belangrijk onderdeel blijft van een succesvol product. Het ontwikkelcentrum is ‘slechts’ 1.000 vierkante meters groot, maar de output is vele malen belangrijker. Het ontwikkelcentrum, of het laboratorium zoals de Zweden het liever noemen, wordt naast de nieuwe productiehal opgebouwd. Het moet in het voorjaar van 2021 zijn voltooid en in het najaar van 2021 volledig operationeel zijn. De totale kosten van dit project bedragen € 15,5 miljoen SEK ($ 18,4 miljoen).
Over dit nieuwe laboratorium wordt het volgende gemeld door Scania:
Het laboratorium zal drie testhallen van 250 vierkante meter bevatten voor batterijcellen, modules en packs. Aangrenzend aan deze hallen zal het laboratorium ook faciliteiten hebben voor de voorbereiding van testmonsters om de werkomgeving, veiligheid en uptime van testen te verbeteren.
Het laboratorium zal zich primair richten op de batterijprestaties en levensduurevaluatie in wisselende klimaatomstandigheden van -40 ° C tot 70 ° C. De ingenieurs van Scania zullen de beste bedrijfsomstandigheden voor de batterij onderzoeken en identificeren met betrekking tot bijvoorbeeld het temperatuurinstelpunt, de toestand, laadvenster en laadstroomprofiel voor gebruik op maat bij het optimaliseren van de levensduur van de batterij en de behoeften van de klant. “
Samenwerkingen
Om de elektrificatie van Scania wat kracht bij te zetten heeft de Zweedse truckfabrikant eerder dit jaar al samenwerkingsovereenkomsten gesloten. Zo is er een overeenkomst gesloten met energieleverancier Engie en diens dochteronderneming EVBox. Met deze laatste onderneming zal Scania laadoplossingen aanbieden in 13 verschillende Europese landen. Tegen het einde van 2021 wordt dit overigens nog wel verder uitgebreid naar andere landen.
Met deze samenwerking wil Scania naast de verkoop van elektrische trucks ook bijpassende oplossingen aanbieden. Hierbij kun je denken aan verschillende laadmogelijkheden bij het bedrijf of juist onderweg. Hierdoor wordt de ondernemer juist ontzorgt en biedt Scania juist alle faciliteiten aan waar je aan moet denken bij de aanschaf van een dergelijke truck.