De aandrijflijndivisie van Scania Engines onthulde een concept voor geëlektrificeerde aandrijfsystemen dat hoge prestaties combineert met compacte afmetingen. Het concept is gebaseerd op de ervaring die Scanie heeft opgedaan met elektrisch aangedreven wegvoertuigen. Volgens Senior Vice President Joel Granath kan Scania nu overgaan tot de volgende ontwikkelingsfase. De CO2-reducerende elektrificatiesystemen zijn gebaseerd op Scania’s jarenlange expertise op het gebied van diesel- en alternatieve brandstofmotoren.
Uitstekende prestaties
De geëlektrificeerde aandrijfsystemen zouden volgens de fabrikant uitstekende prestaties bieden bij compacte afmetingen. Alle componenten werken naadloos samen. Ze worden aangestuurd door een gemeenschappelijk beheersysteem. De besturings- en mechanische interfaces – CAN J1939 en SAE 1 – blijven ongewijzigd. Dat vergemakkelijkt de integratie met externe componenten. De systemen van Scania zullen zowel modulair als schaalbaar zijn. De klanten kunnen dan een reeks componenten selecteren en combineren op basis van de toepassing en de specifieke vereisten.
“Voor Scania Duitsland Oostenrijk zijn we al in gesprek met de eerste klanten om een geschikte hybride oplossing voor hun toepassingen te ontwikkelen”, legt Jörg Franzke, hoofd Motoren van Scania Duitsland Oostenrijk, uit.
CO2-uitstoot tot 98% lager
De hybride aandrijflijn combineert een elektromotor met een verbrandingsmotor. Zij kunnen samen worden gebruikt, of als afzonderlijke krachtbron. Ze bieden een potentiële vermindering van de CO2-uitstoot tot maar liefst 92 procent. Als de elektriciteit wordt opgewekt uit hernieuwbare bronnen is zelfs een potentiële vermindering van de CO2-uitstoot mogelijk tot 98 procent. Het hybride systeem zou rendabel kunnen worden gebruikt in graafmachines, kiepwagens, steenbrekers, mobiele kranen, betonpompen en brandweerwagens. Ook in de maritieme sector zijn er mogelijkheden, bijvoorbeeld bij ferries, veerponten, loodsvaartuigen en schepen voor viskwekerijen. Ook reachstackers, straddle carriers, dumptrucks, graafmachines, laders, aircrashtenders en vliegtuigtrekkers kunnen profiteren van Scania’s elektrische aandrijving.
Uitzonderlijk koppel
De hybride aandrijflijn biedt een hoog koppel en een directe reactie vanuit stilstand. Dit zou het brandstofverbruik volgens de fabrikant aanzienlijk moeten verminderen. Tegelijkertijd verlaagt het de bedrijfskosten, het lawaai en de emissies. Aangezien de elektrische machine aan de motor is bevestigd en het toerentalbereik aan dat van de motor is aangepast, is er geen extra transmissie nodig. Dit zou het energieverlies tot een minimum beperken. Ook vergemakkelijkt het volgens Scania het ontwerp en de installatie van de apparatuur.
Lage bedrijfskosten
Met een hoge energie-efficiëntie en weinig onderhoud zijn de bedrijfskosten laag. Granath: “Bij de ontwikkeling van Scania’s toekomstige hybride en volledig elektrische aandrijflijnen geloven we dat ze in veel verschillende toepassingen zeer nuttig kunnen zijn. Klanten zullen de prestaties van de aandrijflijn met een uitzonderlijk koppel en directe reactie vanuit stilstand waarderen”.