Schone waterstof wordt al enige tijd aangeprezen als de enige ‘groene’ oplossing voor vrachtwagens voor langere afstanden. Dit vanwege beweringen dat accu’s nooit in staat zullen zijn de vereiste energie te leveren. Maar Scania is tot de conclusie gekomen dat waterstof daarvoor niet efficiënt genoeg en ook te duur zal zijn. Scania heeft geïnvesteerd in waterstoftechnologieën en is een van de weinige fabrikant van zware bedrijfsvoertuigen die dit soort voertuigen bij klanten in gebruik heeft.
Waterstof te duur en niet efficiënt genoeg
Volgens Scania zal het gebruik van waterstof voor dergelijke toepassingen beperkt zijn. Dit omdat er drie keer zoveel hernieuwbare elektriciteit nodig is om een waterstofvrachtwagen aan te drijven als een normale elektrische vrachtwagen. “Er gaat namelijk veel energie verloren bij de productie, distributie en omzetting terug naar elektriciteit,” verklaart de Zweedse fabrikant. “Er moet ook rekening worden gehouden met reparatie en onderhoud. De kosten voor een waterstofvoertuig zullen hoger zijn dan voor een normaal elektrisch voertuig. Dit omdat de systemen complexer zijn, zoals een uitgebreid lucht- en koelsysteem. Bovendien is waterstof een vluchtig gas dat meer onderhoud vereist om de veiligheid te garanderen.”
Focus meer op accu-elektrische voertuigen
Scania wil graag investeren in een duurzaam aandrijfsysteem, en daarin marktleider zijn. Waterstoftrucks zijn volgens Scania niet de oplossing. Daarom verschuift Scania de focus naar accu-elektrische voertuigen. Deze zullen volgens de Zweedse fabrikant het belangrijkste instrument zijn om de transitie naar groener wegtransport te bewerkstelligen. Scania meldt ook dat de accutechnologie snel vooruitgaat. De oplaadtijd, maximale hoeveelheid laadcycli en de rendabiliteit per kilogram verbeteren snel.
“Dit betekent dat deze oplossingen qua kosten effectiever zullen worden, voornamelijk in repetitieve en voorspelbare toepassingen. Ze zullen geleidelijk Scania’s toonaangevende oplossingen op fossiele brandstoffen en biobrandstoffen in de meeste transporttoepassingen inhalen.”
Actieradius zal verdubbelen
Afgelopen najaar onthulde Scania haar eerste volledig elektrische vrachtwagen. Deze heeft een actieradius tot 250 km. Maar de ontwikkeling van nieuwe accuchemicaliën gaat snel. En deze beloven een groter rijbereik dan de lithium-ionaccu batterijen die tot nu toe in elektrische voertuigen worden gebruikt. Zo bouwt de Amerikaanse start-up Lavle een grote fabriek voor lithium-metaalaccu’s met een twee keer zo hoge energiedichtheid als Li-ionaccu’s. Daardoor verdubbelt de afstand die een voertuig op één acculading kan afleggen.
Kwestie van een paar jaar
“Over een paar jaar is Scania van plan om elektrische vrachtwagens voor de lange afstand te introduceren die 4,5 uur lang een totaalgewicht van 40 ton kunnen vervoeren en snel kunnen worden opgeladen tijdens de verplichte rust van 45 minuten van de chauffeurs.”
Scania verwacht dat elektrische bedrijfsvoertuigen over vier à vijf jaar goed zullen zijn voor 10% van haar verkopen in Europa. In 2030 moeten ze zelfs goed zij voor de helft van de totale wereldwijde verkopen. Daarom kondigde Scania aan om “elk jaar ten minste één nieuwe elektrische producttoepassing in het bus- en trucksegment” te lanceren.