Het Chinese merk Seres heeft aangekondigd dat de volledig elektrische Seres 5 binnenkort ook in Europa verkrijgbaar zal zijn. De Seres 5 zou al vanaf maart via de dealers verkrijgbaar moeten zijn. Het betreft een middenklasse SUV met een vermogen van maximaal 430 kW en een WLTP-actieradius tot 500 kilometer.
‘Premium’ mid-size SUV
De Seres 5 valt met een lengte van 4,71 meter, een breedte van 1,93 meter en een hoogte van 1,62 meter in het segment wat we tegenwoordig vaak mid-size SUV noemen. Ook de wielbasis van 2,875 meter past daar goed bij. Seres zelf noemt het model een sportieve ‘premium’ SUV. Het zou dus niet direct een prijsbreker moeten zijn. Dat doen de Chinese merken gelukkig steeds vaker, de nadruk ligt daar steeds meer op kwaliteit. In China wordt de Seres 5 overigens met een hybride aandrijving aangeboden.
Twee- en vierwielaandrijving
In Europa zal de fabrikant zich beperken tot de volledig elektrische varianten. Daar zijn er twee of drie van. Seres heeft het namelijk over de door twee wielen aangedreven ‘Standard Version’ alsmede twee varianten met vierwielaandrijving, te weten de ‘Premium Version’ en ‘Flagship Version’. Van die varianten met vierwielaandrijving is nog niet bekend of deze dezelfde aandrijflijn hebben. Het enige wat men momenteel vrijgeeft is dat de topversie een systeemvermogen van 430 kW en een maximum koppel van 960 Nm heeft. Hiermee kan hij in 3,7 seconden van 0 naar 100 km/u accelereren.
Semi-solid-state accu
Verder zou deze – en dat is bijzonder – een ‘semi solid-state’ accu met een capaciteit van 90 kW hebben, waarmee hij een WTLP-actieradius van 530 kilometer haalt. Welke accutechnologie men hier precies mee bedoelt, is nog niet duidelijk. Het is voor zover wij weten wel de eerste elektrische in serie geproduceerde elektrische auto die ‘een soort van’ solid-state accu heeft. De variant met tweewielaandrijving heeft een 80 kWh LFP-accupakket, goed voor een WLTP-actieradius van 500 kilometer. Seres geeft nog geen informatie over de laadsnelheid, en daar zijn we zeker bij die semi solid-state accu wel benieuwd naar. Het Chinese merk vermeldt overigens wel dat de auto “compatibel is met 95 procent van de in Europa beschikbare laadsystemen” en dat het interieur over een aansluiting met V2L- en V2V-functies beschikt.
Exterieur
Ergens is de Seres 5 qua uiterlijk niet echt onderscheidend. Maar dat onderscheiden lukt je tegenwoordig bijna alleen als je iets heel extravagants bedenkt, en de vraag is of dat tot tevredenstellende verkoopcijfers leidt. Maar het design van deze elektrische SUV is keurig en harmonieus waarbij opvalt dat daklijn vrij rond loopt en naar de kofferbak afloopt. Dat heeft vaak positieve gevolgen voor de stroomlijn. In dit geval zorgt het, in combinatie met de fraai glooiende taillelijn, ook voor mooie, redelijk onderscheidende contouren. De Cw-waarde is 0,278, wat absoluut netjes is voor een SUV.
Aluminium chassis
Interessant is ook dat het chassis van de Seres 5 voor het grootste deel van een lichtgewicht aluminiumlegering is gemaakt. Voor heeft de Seres 5 een double wishbone ophanging met twee kogelgewrichten terwijl de achteras kant een onafhankelijke ophanging met trapeziumvormige draagarmen.
Interieur
Zoals je in dit segment mag verwachten is de Seres 5 goed bedeeld als het op beeldschermen aankomt. Hij heeft er drie: een head-up display, een 12,3 inch instrumentenpaneel en een centraal scherm van 15,6 inch. Wat de connectiviteit en IT-functies van het voertuig betreft, spreekt Seres onder meer over 18 rijassistentie-functies, spraakassistenten en spraakbesturing. Verder kan de auto optionele worden uitgerust met een groot (85 inch) panoramadak.
Uitvoeringen en prijzen
Kopers van de Seres 5 hebben behalve uit de Standard Version’, ‘Premium Version’ en ‘Flagship Version’ ook keus uit acht exterieur- en vijf interieurkleuren, die ze naar believen kunnen combineren. Op dit moment zijn alleen de prijzen voor Duitsland bekend. Het zou zo maar eens kunnen dat Seres zijn voertuigen ook het eerst in Duitsland zal aanbieden. Bij onze oosterburen beginnen de prijzen van de Seres 5 bij 63.900 euro voor de basisversie. De Premium en Flagship-versies kosten daar respectievelijk 67.900 en 74.900 euro. Verder biedt Seres 8 jaar garantie (tot 160.000 km) voor de accu, de elektromotor en het elektrische besturingssysteem, en 4 jaar garantie (tot 100.000 km) voor het voertuig.