Daar waar Tesla de serieproductie van de elektrische Semi truck keer op keer uitstelt, begint concurrent Nikola Motors dit jaar nog met de serieproductie van de elektrische Tre vrachtwagen. Het Amerikaanse bedrijf hoopt dit jaar 300 à 500 exemplaren te produceren, die vervolgens in Q1 van 2022 aan klanten worden geleverd.
Controversieel
Nikola Motors is een van de meer controversiële bedrijven. Dit is met name te wijten aan de controversiële en inmiddels vertrokken topman Trevor Milton. Milton schroomde niet om niet-werkende prototypes te presenteren als volledige functionerende vrachtwagens. In een reclamefilmpje leek het alsof de Nikola Tre ogenschijnlijk zichzelf aandreef. In de realiteit rolde de truck gewoon van een helling af. Pas ná de beursgang van het bedrijf kwam deze problemen aan het licht, waarop de koersen kelderden en veel klanten orders cancelden. Ook trokken financiers zich terug en was de deal met General Motors voor het gezamenlijk op de markt brengen van de Badger SUV van de baan.
Serieproductie
Die controverse lijkt gelukkig inmiddels achter ons te liggen. Nikola Motors wordt inmiddels geleid door de ervaren, voormalig General Motors topman Stephen Girsky en maakt grote stappen. Zo begon het een tijd terug met de productie van haar eerste elektrische vrachtwagen, de Nikola Tre. Dit waren pre-productie voertuigen die Nikola bouwde op een tijdelijke productielijn. Inmiddels heeft Nikola 18 van de 40 bestelde ‘voorserievoertuigen’ afgeleverd.
De aangekondigde serieproductie zal uiteraard op veel grotere schaal plaatsvinden. Deze vindt namelijk plaats op twee grote productielocaties. De versies voor de Europese markt gaat men in het Duitse Ulm bouwen terwijl men in Coolidge (Arizona) de trucks voor de Noord-Amerikaanse markt zal produceren. Overigens begon de voorproductie van de Europese exemplaren in Ulm vorig jaar al.
Groeien naar 20.000 elektrische trucks per jaar
Vooralsnog is Nikola van plan om dit jaar 300 à 500 exemplaren van de Tre te produceren. Of dit daadwerkelijk gaat lukken zal afhangen van de beschikbaarheid van cruciale componenten. De sector gaat immers al twee jaar gebukt onder tekorten van onder andere halfgeleiderchips.
Aan de productiecapaciteit van Nikola Motors ligt het in ieder geval niet. De productielocatie in Coolidge heeft nu al een capaciteit van maar liefst 2400 elektrische vrachtwagens per jaar. Deze capaciteit moet volgend jaar opgeschroefd zijn naar maar liefst 20.000 (!) vrachtwagens per jaar.
Vertrouwen beleggers en klanten
Na de vele controverses en de hieruit resulterende reputatieschade lijken beleggers en klanten langzaam maar zeker weer vertrouwen te krijgen in Nikola. De aankondiging van de aanstaande serieproductie helpt hier natuurlijk enorm bij, aangezien het Amerikaanse merk hiermee voorloopt op de concurrentie — in het bijzonder Tesla met de Semi. Als gevolg van de aankondiging steeg de aandelenkoers van Nikola dan ook met 15 procent.