Dat Shell zich meer en meer op elektrisch rijden zou gaan richten was al eerder bekend. Zelfs de topmensen binnen het concern rijden immers elektrisch. Hoe dat eruit zou gaan zien was tot op heden minder bekend. Nu heeft het bedrijf een aankoop gedaan die de elektrische strategie duidelijk maakt.
Elektrisch opladen
Shell heeft NewMotion gekocht. Dat bedrijf is eigenaar van het grootste netwerk aan laadstations in europa. NewMotion, een Nederlands bedrijf, moet de basis gaan vormen voor snellaadstations die Shell wil gaan uitbaten. Dit wil het gaan doen op de plaatsen waar het momenteel ook al tankstations heeft. De snelle groei die elektrisch rijden de komende tijd zal doormaken kan op deze manier opgevangen worden door de gigant in fossiele brandstoffen.
Duizenden punten
Met de aankoop van NewMotion krijgt Shell in één klap duizenden punten om op te laden in handen. NewMotion heeft zo’n dertigduizend private oplaadpunten in Nederland, België, Duitsland, Frankrijk en Engeland in handen. Daarnaast heeft het toegang tot zo’n vijftigduizend openbare oplaadpunten in 25 verschillende Europese landen. Samen zijn deze punten goed voor zo’n honderdduizend klanten. De komende tijd zal om die reden dan ook de bedrijfsnaam NewMotion voorlopig gehandhaafd blijven. Anders is dat voor de nieuwe oplaadpunten die worden aangelegd.
Thuisladen
NewMotion is niet alleen bedreven in snelladen langs de weg. Ook biedt het laadstations voor thuisgebruik. Dit zijn apparaten die in een iets gematigder tempo de accu van de auto opladen. Wat met deze tak van de onderneming gaat gebeuren is op dit moment nog niet bekend. Shell wil op dit moment vooral aandacht geven aan het installeren van oplaadpunten bij de eigen tankstations. Daarmee moeten auto’s binnen een half uur voor tachtig procent gevuld kunnen worden. Shell verwacht dat er driemiljoen oplaadpunten zijn in West-Europa rond het jaar 2030. Op dit moment zijn er echter pas zo’n honderdduizend punten te vinden.