Het Tjechische Skoda heeft een nieuwe leverancier voor batterijen gevonden. Het bedrijf Leclanché gaat accu’s in verschillende soorten en maten leveren. Daarmee wil Skoda de ontwikkeling van elektrische bussen versnellen. Dankzij de nieuwe batterijen krijgt het bedrijf straks meer vrijheid in bijvoorbeeld het formaat. De eerste batterij wordt dit jaar nog geleverd.
Elektrische bussen
Skoda steekt op dit moment veel tijd en geld in zijn elektrische bussenproject. Het bedrijf wil vooral de markt in Europa veroveren. Daar rijden op dit moment slechts 1.300 van deze bussen rond, maar dit kunnen er snel meer worden. De rol van de batterij is hier zeer belangrijk in. De deal met Leclanché voorziet hierin. Daardoor kunnen de bussen bijvoorbeeld variëren in lengte van zes tot 26 meter.
Dag en nacht
Het bedrijf gaat bovendien verschillende sets voor de bussen leveren. Zo wordt er een ultrasnel ladende batterij ontwikkeld voor korte diensten die regelmatig kunnen worden opgeladen. Daarnaast wordt echter ook een batterij met veel opslagcapaciteit ontwikkeld. Die zou dan bijvoorbeeld in de nachtelijke uren kunnen worden opgeladen en vervolgens langere afstanden aankunnen. Doordat de batterijen te koppelen zijn wordt de eerste batterij die geleverd zal worden 50 tot 350 kWh groot. Dat maakt het mogelijk om bussen van verschillende lengtes voor verschillende doelen te ontwikkelen. Volgens Leclanché is de batterij concurrerend genoeg om de strijd met dieselbussen aan te gaan.
Skoda electric
Skoda heeft zijn elektrische divisie vooral op zwaarder vervoer ingericht. De ontwikkeling van bussen en vrachtwagens biedt grote kansen denkt men. De markt voor elektrische bussen en vrachtwagens zal naar verwachting de komende jaren jaarlijks met zo’n 35 procent groter worden. Daarbinnen is Europa de grootste groeimarkt. Op dit moment zijn daar immers pas 1.300 van deze voertuigen te vinden. Dat zowel Skoda als Leclanché in Europa gevestigd zijn was dan ook een belangrijke voorwaarde om de overeenkomst met elkaar te sluiten.