In het Tsjechische Mladá Boleslav, waar de voornaamste productiefaciliteit van Skoda is gevestigd, is een grote ombouwoperatie afgerond. In het tijdperk van elektrificatie zien we dat fabrikanten enerzijds voertuigplatformen ontwikkelen, die alleen voor elektrische aandrijflijnen geschikt zijn. Dat is het geval bij bijvoorbeeld het MEB-platform van de Volkswagen Groep. Fabrikanten als Mercedes en BMW geven de voorkeur aan een universeel platform. Zo wil BMW het liefst voertuigen met uiteenlopende aandrijflijnen op één productielijn kunnen bouwen. Ook Volkswagen heeft zo’n universeel platform, namelijk de MQB-architectuur. Daarop bouwt VW bijvoorbeeld de nieuwe Caddy.
Fabriek omgebouwd
Ook Skoda gebruikt dit MQB-platform, en wel voor de Octavia en Karoq. Vanwege het behoud van arbeidsplaatsen geeft Skoda de voorkeur eraan om elektrische voertuigen met het MEB-platform, zoals de nieuwe Enyaq iV, zelf te bouwen en geen gebruik te maken van Volkwagens’s ‘gigafabriek’ in Zwickau. Daarom heeft het Tsjechische merk de eigen fabriek in Mladá Boleslav zo omgebouwd, dat men één fabriek auto’s met het MQB- én het MEB-platform kan bouwen. Dat was een hele operatie, waarbij men geen grootscheepse veranderingen schuwde. De mensen van Skoda veranderden de indeling en hebben de logistieke afhandeling van de onderdelen en componentenaangepast. Ook plaatste men warmtebeeldcamera’s. Dat klinkt overdreven, maar deze kunnen warmteontwikkelingen detecteren in de afdelingen waar men met/aan accu’s werkt. Op die manier kan men bij een mogelijke warmteontwikkeling in een accucel of accu meteen alarm slaan en escalatie voorkomen.
Investering van 32 miljoen euro
Dat was een flinke investering van ongeveer 32 miljoen euro, maar nu rollen de Octavia, Karoq én Enyaq van dezelfde productielijn. Door deze ombouwoperatie, is de Skoda-fabriek helemaal klaar voor de toekomst. Ongeacht het tempo en de manier waarop de transitie naar elektrisch rijden ook gaat, de Tsjechen kunnen zich heel eenvoudig aan de veranderende marktomstandigheden aanpassen. Eventueel kan men zelfs voertuigen voor de andere merken van de Volkswagen Groep bouwen. Men kan in Mladá Boleslav dagelijks tot 350 eenheden van de Enyaq iV bouwen en dat aantal naar gelang de behoefte van de markt aanpassen. Een toekomstgerichte investering dus, waarmee Skoda de werkgelegenheid voor de lange termijn veiliggestelde.
Skoda Enyaq 60 iV het eerst in productie
Op dit moment produceert Skoda alleen de Enyaq 60 iV. Deze is verkrijgbaar vanaf 39.990 euro. De eerste exemplaren worden komend voorjaar geleverd. Er zijn ook andere varianten van de Skoda Enyaq iV gepland, waaronder een goedkopere instapversie alsmede krachtigere versies met grotere accupakketten en vierwielaandrijving. Die gaan in een later stadium in productie.