Al sinds 2017 kunnen wij in Nederland de elektrische Smart ForTwo en ForFour bestellen. Het was dan ook hoog tijd om beide modellen een nieuwe frisse look te geven anno 2019. Opmerkelijk genoeg is de aandrijflijn niet aangepakt. Hier had Smart wellicht wat extra punten kunnen scoren. In 2017 werd de aandrijflijn nog afgeschoten door verschillende media vanwege zijn beperkte actieradius.
Smart begint een nieuw leven
Het markante Smart staat al sinds enige tijd op losse schroeven. Mercedes-Benz was ooit het merk met veel bombarie begonnen. Toch wilde het tot voor kort van het merk af. Desondanks heeft Mercedes-Benz een partner gevonden om het merk weer een nieuw leven in te blazen. Ditmaal gaat de Duitse autofabrikant de samenwerking aan met het Chinese Geely. Het is juist Geely die bekend staat om hun elektrische auto’s en aandrijflijnen. De joint-venture is dan wel een feit, de vruchten van deze samenwerking zullen pas in 2022 geplukt worden. In dat jaar zullen de eerste Smart’s vanuit deze joint-venture de fabriekshallen gaan verlaten.
Volledig elektrisch
Eerder dit jaar werd bekend dat Mercedes-Benz de Smart nog voor de komende drie jaar zou blijven fabriceren. Hierbij werd nog gemeld dat de focus niet op volledig elektrisch zou gaan liggen. Inmiddels lijken deze laatste woorden al vergeten te zijn. Smart komt met een drietal nieuwe en volledig elektrische modellen op de markt: de Smart EQ Fortwo, EQ Fortwo Cabrio en de EQ Forfour. Deze modellen waren in Nederland al enige tijd beschikbaar en dit zal nog zo blijven. De nieuwe modellen hebben vooral cosmetische ingrepen aan de buitenzijde gehad. Aan de aandrijflijn heeft Mercedes-Benz niets gedaan. Aan het interieur zijn minimale wijzigingen doorgevoerd.
Zwakke aandrijflijn voor Smart
Het is nog even de grote vraag waarom Mercedes-Benz de relatief zwakke aandrijflijn blijft hanteren. In 2017 werd deze voor het eerst gebruikt in een volledig elektrische Smart. De kritieken vlogen de fabrikant direct om de oren en er werd beterschap belooft. Helaas is hier niets van waar en blijft deze veelbesproken aandrijflijn nog gehandhaafd. Het is goed mogelijk dat de nieuwe partner, Geely, een nieuwe aandrijflijn mag ontwikkelen voor deze Smart. Als dit werkelijk het geval is, dan heeft Mercedes-Benz gewoon gekozen om niet verder in het merk te investeren. Dit komt dan ook weer overeen met eerdere uitspraken van de autofabrikant en verklaart ook direct deze keuze.
Dit betekent dat wij in elk model een 86 pk sterke elektromotor terugvinden die wordt aangedreven door een 17,6 kWh accupakket. Uiteindelijk komt de Smart hier ongeveer 159 kilometer ver mee. Volgens Smart is dit meer dan voldoende voor het dagelijkse woon- en werkverkeer. Helaas zijn er tegenwoordig meer elektrische auto’s in de prijslijst te vinden die een stuk verder komen. Wie ook de optionele snellader in het bezit heeft kan de Smart binnen 40 minuten naar een accucapaciteit van 80% brengen.
Verfrissend
De sterke eigenschap van een Smart is nog altijd zijn uitgesproken ontwerp. Bij de huidige en nieuwe generatie is dit niet anders. Alles is weer opgefrist en dit zien wij in verschillende zaken terug. Zo zijn de bumpers wat strakker gemaakt en is LED-verlichting rondom nu optioneel. In het interieur is een nieuw infotainment-systeem geplaatst met een 8 inch touchscreen. Volgens de fabrikant werkt hier elke smartphone naadloos mee samen.
De nieuwe generatie Smart zal op de IAA in Frankfurt getoond gaan worden aan het grote publiek. Hier zal dan ook duidelijk worden wanneer ze werkelijk beschikbaar komen en welke prijzen er aan gekoppeld zullen worden.