De batterij staat aan de vooravond van een revolutie. Steeds meer onderzoekers brengen nieuwe ontdekkingen naar buiten. Deze moeten de levensduur van batterijen van elektrische auto’s bevorderen. Een grotere actieradius en een langer leven voor de batterij zijn twee van de prioriteiten voor autofabrikanten. Dit om elektrisch rijden tot een algemeen geaccepteerde vorm van autorijden te maken.
Range anxiety
Fabrikanten willen dat hun voertuigen meer kunnen presteren. Onderzoekers richtten zich eerst op het maximale dat uit de huidige batterijen kon worden gehaald. Daarmee kon de actieradius van elektrische voertuigen al worden opgevoerd van 200 kilometer naar 500 kilometer op een volle accu. De mogelijkheden van de accu zijn een belangrijk struikelblok voor veel consumenten. Het gebrek aan afstand in combinatie met het nog beperkte aantal oplaadpunten boezemt hen angst in. De angst staat bekend als range anxiety. Om die reden is het ontwikkelen van de batterij belangrijk. Vooral buiten Nederland geldt dit sterk. In Nederland is een meer uitgebreid oplaadnetwerk.
Duizend kilometer
Eerder werd al bekend dat Duitse onderzoekers door een andere opstelling van de batterij konden zorgen voor een verdubbeling van de mogelijke afstand. Op een volle batterij zou men dan duizend kilometer kunnen rijden. Anderen, oals fabrikant Tesla, zijn bezig met de levensduur. Batterijen worden minder sterk na een aantal oplaadbeurten. Tesla wil dat de accu ook na meer dan duizend oplaadbeurten nog altijd ongeveer 95 procent van zijn inhoud heeft behouden. Zo kan rond de 500.000 kilometer worden gereden.
Overtuigen
Het wegnemen van range anxiety is een belangrijke stap. Hiermee kunnen bijvoorbeeld vooral zakelijke rijders worden overtuigd. Juist zij die veel op de weg zitten hebben de angst stil te komen staan met een lege accu. Het gaat om drie punten. De steeds uitgebreidere mogelijkheden om op te laden. Het steeds sneller gevuld raken van accu’s en het vergroten van de actieradius zorgen ervoor dat de angst langzaam maar zeker verdwijnt.