NIO heeft als eerste fabrikant van elektrische voertuigen een mijlpaal bereikt die de toekomst van mobiliteit zou kunnen veranderen. De Chinese autofabrikant heeft onlangs aangekondigd dat zij de eerste fabrikant zijn die een elektrische auto met een Solid-State accu op de markt brengen.
Andere technologie
Deze ontwikkeling markeert een belangrijke stap voorwaarts in de EV-industrie en belooft een nieuw tijdperk van efficiëntie en prestaties. Maar wat is een solid-state accu precies? In tegenstelling tot traditionele lithium-ion accu’s, die vloeibare of polymeer gel elektrolyten gebruiken om lading te dragen, gebruiken solid-state accu’s vaste elektrolyten. Deze technologie biedt aanzienlijke voordelen, waaronder een hogere energiedichtheid en snellere oplaadtijden, wat betekent dat EV’s verder kunnen rijden op een enkele lading en sneller kunnen opladen.
Hogere energiedichtheid
NIO’s solid-state accu, geleverd door Beijing WeLion Energy Technology, heeft een energiedichtheid van 261 wattuur per kilogram. Daarmee is de accu 44,44% efficiënter dan de huidige 100 kWh accu’s van CATL die in veel NIO-modellen worden gebruikt. Om te illustreren hoe groot de energiedichtheid is: de nieuwe accu is slechts 20 kilo zwaarder dan de normale accu. De nieuwe accutechnologie biedt dus een aanzienlijk grotere actieradius bij nagenoeg hetzelfde volume en gewicht, biedt hij een aanzienlijk hogere energiedichtheid, wat resulteert in een veel grotere actieradius.
Eerst in de NIO EL6
Deze nieuwe accu zal beschikbaar zijn in de NIO EL6, de nieuwe SUV van de Chinese fabrikant. Volgens NIO CEO William Li zal de EL6 met de nieuwe accu een bereik hebben van maar liefst 930 kilometer. Dit is een aanzienlijke verbetering ten opzichte van de huidige actieradius van de meeste EV’s en plaatst NIO meteen in de voorhoede van de EV-industrie. Die genoemde actieradius is overigens gebaseerd op de behoorlijk optimistische Chinese normen, de WLTP-actieradius zal naar verwachting rond de 750 tot 800 kilometer liggen. Nog steeds een zeer respectabele afstand voor een elektrische SUV.
“Met de introductie van onze solid-state accu zetten we een grote stap voorwaarts in de EV-industrie,” zei Li. “We zijn er trots op dat we onze klanten een grotere actieradius en snellere oplaadtijden kunnen bieden, terwijl we de efficiëntie en duurzaamheid van onze voertuigen verbeteren.”
En de andere merken
Maar hoe gaat het met de concurrentie? Is die ook bezig met Solid-State accu’s? Jazeker, zoals Toyota laatst nog aankondigde. Maar er kan er maar een de eerste zijn met deze nieuwe technologie, en dat lijkt zo te zien NIO te worden. En hoewel Tesla momenteel marktleider is in de EV-industrie, zou NIO’s nieuwe accutechnologie de balans wel eens flink kunnen verstoren.
Met een grotere actieradius en snellere oplaadtijden heeft NIO immers een aanzienlijk voordeel ten opzichte van andere EV-fabrikanten. Of NIO hiermee daadwerkelijk aan de stoelpoten van Tesla kan zagen, is nog maar de vraag. Maar andere fabrikanten, waarbij wij meteen aan Lucid Motors moeten denken, zouden dit wel degelijk kunnen merken. Laten we hierbij ook niet vergeten dat de accupakketten van NIO ‘swappable’ zijn. Je kunt ze met in een paar minuten omruilen voor een volle.