De Duitse startup Sono Motors heeft het na een veelbelovende start heel moeilijk gehad. De doelstelling van het bedrijf was helemaal in lijn met hetgeen de doorsnee investeerder verwacht. Daarom had men grote moeite om investeerders te vinden. Op een gegeven moment ging men daarom maar over tot crowd-funding. Ook dat ging niet helemaal naar wens, zodat men de campagne nog een keer verlengde.
Van crowdfunding tot beursgang
Uiteindelijk was er genoeg geld om de ontwikkeling van de Sion, een compacte elektrische stadsauto met geïntegreerde zonnecellen, voort te kunnen zetten. Eind vorig jaar lukte het Sono Motors zowaar om een beursgang aan de Amerikaanse Nasdaq te realiseren. Dat werd de uiteindelijke redding voor het bedrijf. Men vond op die manier toch weer investeerders gevonden. Daardoor kon Sono Motors zich eindelijk richten op de voorbereidingen voor de serieproductie van de Sion.
Productie voorbereiden
Sono Motors had in een eerder stadium al een handjevol prototypes van de Sion gemaakt. Aan de hand van de laatste serie prototypes kon men de definitieve specificaties van de voertuigparameters en onderdelen vaststellen. Nu gaat men met die gegevens enige tientallen voertuigen bouwen voor de meest uiteenlopende testdoeleinden, de zogenaamde preproductie. De Duitse startup zal, zodra de testvoertuigen gereed zijn, hiermee gedurende enige maanden nodig hebben om de Sono Sion uitgebreid te testen, valideren en certificeren.
Prijzen en specificaties blijven als beloofd
Daarna kan Sono Motors met de serieproductie beginnen. Als alles goed gaat rollen de eerste klantenvoertuigen vanaf 2023 van de productielijn. Overigens bevestigt Sono Motors dat de eerdergenoemde prijs van 28.500 euro gehandhaafd zal worden. De Sion zal een 54 kWh LFP-accu krijgen. Bovendien worden er in de carrosserie 458 zonnecellen geïntegreerd.
Jona Christians, CEO en oprichter van Sono Motors: “De start van de preproductie is een volgende stap op onze weg naar klimaatvriendelijke mobiliteit van de toekomst. Om van het eerste concept uit een garage tot dit punt te komen, was alleen mogelijk met honderden ingenieurs die elke dag aan de Sion en onze Sono Solar-technologie werkten”.
De startup werkt voor het vervaardigen van de (componenten voor de) preproductie-exemplaren van de Sion met Thyssenkrupp Automotive Body Solutions en Bertrand. Markus Volmer, CTO van Sono Motors: “Beide partners beschikken niet alleen over uitgebreide expertise op het gebied van autotechniek, maar ook over de nodige infrastructuur en capaciteit om onze testauto’s snel en met een hoge kwaliteitsstandaard te produceren”.
Testprogramma
Sono Motors zal de voor de test vervaardigde voertuigen gaan testen in Europa en de VS. De tests worden gehouden in verschillende klimaatzones, mede vanwege de optimalisering van de in de carrosserie geïntegreerde zonnetechnologie. De tests worden gehouden “onder compromisloze, extreme omstandigheden”.