Sony en Honda gooien hoge ogen op CES 2025 met de Afeela 1, een elektrische sedan waarin alles draait om technologie en entertainment. Maar kan deze futuristische bolide de concurrentie aan met gevestigde namen als Tesla en BMW? En wat betekent deze stap voor de toekomst van mobiliteit?
Een nieuw tijdperk van mobiliteit
Sony Honda Mobility (SHM), de joint venture tussen Sony en Honda, heeft grootse plannen. Met de Afeela 1 willen ze een nieuw tijdperk van “intelligente mobiliteit” inluiden. Maar wat betekent dat eigenlijk? Volgens SHM draait het om geavanceerde software, naadloze integratie van technologie en een focus op de beleving van de inzittenden. De Afeela 1 is dan ook meer dan alleen een auto; het is een rijdende gadget, een entertainment hub, en ook een digitale butler.
Technologie en entertainment troef in de Afeela 1
De Afeela 1 zit boordevol technologie. Wat dacht je van 40 sensoren die de omgeving in de gaten houden? Camera’s, LiDAR, radar, ultrasone sensoren – de Afeela 1 mist echt niets. Met behulp van kunstmatige intelligentie analyseert het systeem de omgeving en ondersteunt het de bestuurder in alle fasen van de rit. SHM noemt dit “Afeela Intelligent Drive” en belooft een veilige en comfortabele rijervaring, waarbij de bestuurder zo goed als volledig wordt ontzorgd.
En dan is er nog de “Afeela Personal Agent”, een spraakgestuurde assistent die je bedient als een koning. Vragen beantwoorden, suggesties doen, gesprekken voeren – de Personal Agent kan het allemaal. Maar de Afeela 1 beschikt ook over een uniek geluidssysteem, ontwikkeld in samenwerking met Sony’s audio-experts. De speakers daarvan zijn optimaal geplaatst voor elke inzittende, gecombineerd met Sony’s 360 Spatial Sound-technologie. Of je nu van klassieke muziek, pop of heavy metal houdt, de Afeela 1 is voor jou ook een heuse concertzaal op wielen.
En dan is er natuurlijk nog ook een overvloed aan beeldschermen. Elke passagier heeft zijn eigen scherm, waarop hij of zij kan genieten van diverse apps en content. Kun je je nog herinneren dat je vroeger op vakantie urenlang naar buiten staarde? Tegenwoordig zitten kinderen op de achterbank met hun neus op een scherm geplakt. Of dat nou een vooruitgang is…
Maar goed, de Afeela 1 biedt in ieder geval een breed aanbod aan entertainment, van streamingdiensten tot games. SHM werkt samen met verschillende partners, waaronder Netflix, Spotify en Epic Games. Of je nu een film wilt kijken, muziek wilt luisteren of een game wilt spelen, bijna alles is mogelijk in deze auto. Hij schijnt zelfs een PS5 controller aan boord te hebben.
Actieradius ongeveer 575 kilometer
Natuurlijk is technologie leuk, maar hoe rijdt hij eigenlijk? Dat zal de praktijk moeten uitwijzen. SHM belooft natuurlijk een veilige en comfortabele rijervaring, met een geschatte actieradius van rond de 575 kilometer (WLTP). De Afeela 1 sprint in 4,8 seconden naar de 100 km/u, mogelijk gemaakt door de twee elektromotoren die samen 340 kW (462 pk) leveren. Over de accucapaciteit is SHM nog wat terughoudend, maar het gerucht gaat dat er een accupakket met een capaciteit van rond de 100 kWh in de Afeela 1 komt. Dit zou voldoende moeten zijn om de beoogde actieradius te kunnen realiseren.
De Afeela 1 is ook een prijzige aangelegenheid
De Afeela 1 is niet goedkoop. De prijzen beginnen in Europa naar verwachting rond de 110.000 euro. Daarvoor krijg je dan wel een ruime, krachtige maar ook niet al te opvallend ogende auto die bol staat van de technologie en entertainment. Of dat de prijs waard is, is een kwestie van smaak. Voor dat geld kun je ook een Tesla Model S, Mercedes EQE of een BMW i7 kopen, die misschien wat minder gadgets hebben, maar wel een bewezen track record.
De toekomst van elektrische mobiliteit?
De Afeela 1 is niet alleen een interessante nieuwkomer in de EV-markt. Het is een ook auto die laat zien wat er mogelijk is als een techreus als Sony de automobielmarkt betreedt en technologie en entertainment combineert. Of deze futuristische bolide de toekomst van mobiliteit vertegenwoordigt, is nog maar de vraag. Maar deze auto zet de gevestigde orde ongetwijfeld weer een beetje op scherp.