Het is een tijdje stil geweest over een eventuele elektrische auto van Sony. Het laatste nieuws was dat Sony de vorig jaar gepresenteerde Vision-S niet in productie zou nemen.Het Japanse concern zou zich gaan toeleggen op elektronica en software voor EV’s. Maar de Japanners presenteren op de Amerikaanse elektronicabeurs CES 2022 zowaar een nieuwe elektrische SUV. Ook verklaart men dat men een bedrijf op gaat richten dat de eventuele introductie van elektrische auto’s van het Japanse merk gaat onderzoeken.
Sony kondigde de eerste elektrische auto – genaamd Vision-S – twee jaar geleden ook. Ook dat was op de CES. Er was toen zelfs een prototype te zien, waarmee men ook testritten op de openbare weg heeft gemaakt. Vervolgens leek het project de kast in te gaan, omdat men zich toch liever alleen op de hardware en software van (autonoom rijdende) elektrische auto’s wou gaan toeleggen.
En nog een prototype
Maar nu staat er op de CES 2022 in Las Vegas dus ook Vision-S 02 te pronken. Een elektrische SUV die duidelijk familietrekjes vertoont met de eerder gepresenteerde elektrische sedan van Sony, die vanwege de komst van het tweede model voortaan Vision-S 01 heet. Sony vermeldt nu dat de lange radiostilte kwam doordat men bezig was met het testen van de connectiviteit via de nieuwe mobiele 5G-technologie.
Sony Vision-S02
Het prototype van de Vision-S 02 is een 4,89 meter lange, zevenzits SUV. Hij maakt gebruik van hetzelfde platform als de Vision-S 01, die volgens Sony nog steeds op de openbare weg wordt getest. Ook de lengte en wielbasis (3,03 meter) zijn identiek aan die van de Vision-S 01. De prototypes hebben twee elektromotoren die samen 400 kW vermogen leveren. Sony heeft voor de ontwikkeling en bouw van de prototypes samengewerkt met bekende partners in de automotive industrie zoals Benteler, Bosch, Continental, de Canadees-Oostenrijkse contractfabrikant Magna Steyr en ZF Friedrichshafen.
Technologie
Het platform en de elektrische-autocomponenten van de Europese leveranciers vormen de basis. Daarop kan Sony vervolgens weer zijn expertise op het gebied van sensor- en veiligheidstechnologie voor autonoom rijden en infotainment kwijt. De auto’s zijn uitgerust met CMOS-beeldsensoren/camera’s met hoge resolutie om de omgeving van de auto in de gaten te houden. Ook hebben ze een Lidar-systeem om de driedimensionale ruimte nauwkeuriger in beeld te brengen. “Sony streeft ernaar om met zijn sensor- en communicatietechnologieën iedereen meer veiligheid en gemak te bieden”, verklaart men. Andere kenmerken zijn verbeterde gebarenbesturing, een 5G-systeem met lage latentie en luidsprekers in de stoelen voor een driedimensionale geluidservaring. OTA-updates zijn vanzelfsprekend voor een dergelijk voertuig.
Sony Mobility
De Japanners kondigden ook aan dat zij in het voorjaar de nieuwe dochteronderneming Sony Mobility gaan oprichten. Deze onderneming moet een commerciële marktintroductie van de voertuigen gaan onderzoeken. “We onderzoeken de lancering van elektrische auto’s van Sony,” zei CEO Kenichiro Yoshida op de persconferentie. “Sony heeft als creatief entertainmentbedrijf een goede uitgangspositie om mobiliteit opnieuw te definiëren.”