Sony heeft op de CES in Las Vegas een verrassing in de vorm van een elektrische auto gepresenteerd. De “Vision-S”, die Sony in Las Vegas toonde, is officieel slechts een studie voor de mobiliteit van de toekomst. Het is niet duidelijk of Sony deze auto daadwerkelijk zal gaan bouwen.
Sony zegt niets over serieproductie
Er waren al enkele jaren geruchten dat Sony een elektrische auto zou gaan bouwen. Sony zwijgt echter nog steeds over een mogelijke serieproductie. In 2015 werd gezegd dat de Japanners geïnteresseerd zijn in een samenwerking met een van de gevestigde autofabrikanten. Het Japanse elektronicaconcern wil dus geen aparte autodivisie oprichten.
Sony software, beeld- en sensortechnologieën
Het ‘Vision-S’ studiemodel van Sony is bedoeld om bij te dragen aan veiligheid, betrouwbaarheid, comfort en entertainment op het gebied van mobiliteit”, aldus de themapagina van de conceptwagen. De Vison-S beschikt over beeld- en sensortechnologieën van Sony en over software die geavanceerde kunstmatige intelligentie, telecommunicatie en cloudtechnologieën van het bedrijf bevat. De functies kunnen zo voortdurend worden bijgewerkt en verder ontwikkeld, ook met het oog op autonoom rijden.
Hoogontwikkelde rijondersteuning
In totaal heeft de Vision-S maar liefst 33 sensoren. Daarmee herkent de auto mensen en objecten binnen en buiten het voertuig voor de “hoogontwikkelde rijondersteuning”, zoals Sony uitlegt. Zoals je van een merk als Sony mag verwachten, is er in elke stoel ook een hoogwaardig geluidssysteem met luidsprekers geïntegreerd. Voor de voorstoelen bevindt zich een panoramisch scherm voor het weergeven van verschillende inhoud. Volgens Sony is het Vision-S platform ontworpen voor hoge veiligheid, connectiviteit en flexibiliteit. Het kan het dienen als basis voor verschillende toepassingen en voertuigtypes, van coupés, sedans en SUV’s tot minibusjes. Sony heeft de Vision-S niet helemaal alleen ontwikkeld maar heeft bij de ontwikkeling ook een beroep gedaan op bekende automotive toeleveranciers zoals Benteler, Bosch, Magna en ZF.
Twee motoren
Helaas onthulde Sony tijdens de presentatie niet veel technische details over de aandrijflijn. Het enige wat we weten is dat 4,9 meter lange Vision-S op een gemeenschappelijk platform wordt gebouwd. Hij heeft twee elektromotoren die samen 400 kW (544 pk) genereren. Hiermee accelereert de Sony Vision-S in 4,8 seconden van nul naar honderd en bereikt hij een topsnelheid van 240 km/u. Het accupakket bevindt zoals gebruikelijk in de bodem van de auto. Informatie over het bereik of laadsnelheid is niet bekend.
Sony Vision-S biedt volop ruimte voor vier
De architectuur van het platform volgt hiermee de gebruikelijke architectuur zoals we in moderne elektrische auto’s zien. Door de lange wielbasis en de platte accu in de vloer van het voertuig, alsmede het ontbreken van motoren en andere componenten van de aandrijving tussen de wielen, is er volop ruimte in het interieur voor vier personen.