Toen Sony een jaar geleden op de CES in Las Vegas de Vision-S presenteerde, leek deze meer bedoeld als showcase voor Sony’s oplossingen voor de automobielindustrie. Maar Sony heeft een rijdend prototype gebouwd en test deze al in de Oostenrijkse Alpen. Dat zou er op kunnen duiden dat Sony de Vision-S daadwerkelijk op de markt wil brengen.
Ontwikkelingscentrum
Het prototype van de Sony Vision-S is gebouwd in het ontwikkelcentrum in het Oostenrijkse Graz. Die locatie van dit ontwikkelingscentrum is geen toeval. Dit is namelijk vlakbij Magna, een van de voornaamste partners van het project. Magna is een wereldwijd opererende toeleverancier en heeft in Graz ook een fabriek waar elektrische auto’s worden gebouwd. Magna is contractfabrikant van de Jaguar I-Pace en ook van de toekomstige Fisker Ocean. Het bedrijf ondersteunde Sony op vele gebieden, van engineering, de samenwerking met andere leveranciers en de bouw van het prototype. Magna is niet de enige samenwerkingspartner in dit project. Sony heeft op aangeven van Magna ook de hulp ingeroepen van Benteler, Bosch, NVIDIA, Continental, Qualcomm, ZF, Elektrobit, Blackberry, Gentex en HERE.
Verder niet veel meer bekend
Sony gaf verder iets meer details vrij over de Vision-S. Om de mogelijkheden van Sony’s oplossingen voor de automobielindustrie te demonstreren, had het studiemodel van de Sony Vision-S nog 33 sensoren om het exterieur en het interieur van de auto te monitoren. In het prototype zitten nu zelfs 40 sensoren. Verder heeft de Vision-S vierwielaandrijving, mogelijk gemaakt door twee elektromotoren van ieder 200 kW. Maar dat is oud nieuws, evenals de topsnelheid bedraagt 240 km/u en de acceleratie van nul naar honderd km/uur in 4,8 seconden. Ook nu vertelde Sony niets over de capaciteit van het accupakket of over het rijbereik. Ook de termijn waarop een eventuele serieproductie zou starten, is niet bekend.
Nieuwkomers in de automobiel branche
Sony zou een absolute nieuwkomer in de branche zijn. Maar daarin staat Sony absoluut niet alleen. Maar Sony zou ook niet de eerste zijn die er uiteindelijk toch vanaf ziet. Dat deed ook Dyson, de bekende fabrikant van stofzuigers. Dit bedrijf was behoorlijk ver gevorderd met de ontwikkeling van een elektrische auto, waar de oprichter en eigenaar heel veel eigen geld in had gestoken, maar staakte het project alsnog. Het bleek namelijk te moeilijk om hier een winstgevend project van te maken.
Ook Apple zou al jaren bezig zijn met de ontwikkeling van een elektrische auto. Juist toen de ontwikkeling van de elektrische auto van Apple als een nachtkaarsje uit leek te gaan, bleek Apple er toch wat mee te doen. Apple zou nu zelfs met Hyundai hebben afgesproken dat de Zuid-Koreaanse fabriek de auto voor Apple gaat bouwen. Foxconn, een toeleverancier van Apple, kondigde een platform voor elektrische auto’s aan. Het laatste nieuwtje gaat over de Chinese zoekmachine Baidu. Ook dit bedrijf geeft aan daadwerkelijk een autonoom rijdende, elektrische auto op de markt te willen brengen.