Met de voltooiing van een unieke nieuwe McLaren P1™ GTR viert McLaren Special Operations (MSO) het 30e jubileum van Ayrton Senna’s eerste wereldtitel in het Formule 1-kampioenschap. De jubileumuitvoering van de McLaren P1™ GTR draagt het iconische kleurenschema van Marlboro dat twintig jaar lang als sponsor aan McLaren verbonden was. Ook de MP4/4 waarin Senna naar zijn eerste drie F1-titels reed, droeg deze kleurstelling.
De speciale GTR is gebouwd voor een McLaren-verzamelaar die zich vanaf jonge leeftijd door Ayrton Senna liet inspireren. Het eindresultaat is een passend eerbetoon aan de perfectionistische Braziliaanse coureur. Tijdens het driejarige project, dat in nauwe samenwerking met het MSO-team plaatsvond, heeft de eigenaar zich beziggehouden met de kleinste details, met als eindresultaat een auto die Ayrton Senna waardig is.
De basiskleuren McLaren Rocket Red en Anniversary White herinneren aan de fameuze Marlboro-tinten. Bijzondere details zijn het Senna Brand Trademark op de frontsplitter, voor de luchtinlaat en op de beide portieren. De luchtinlaat en de portieren zijn voorzien van ‘Senna’-opschriften en de slogan ‘Driven to Perfection’. Beide portieren zijn voorzien van een Braziliaanse vlag en de rood-wit-zwarte ‘barcode’ die het traditionele Marlboro-opschrift in de Formule 1 verving als gevolg van aangescherpte sponsorregels.
Het aanbrengen van het lakwerk duurde meer dan 800 uur. Onderdeel van het proces was het aanbrengen van het getal ‘12’ op de neus – het racenummer van Senna tijdens het Formule 1-seizoen van 1988. Andere optische herkenningspunten zijn ‘30th anniversary’-erekransen achter de rijruiten en discreet aangebrachte namen van McLaren’s technische partners uit heden en verleden.
Met de volledige instemming van de Senna-familie draagt de jubileum-GTR de naam ‘Beco’, een eerbetoon aan de koosnaam die Ayrton van zijn ouders kreeg. Naast opvallende uiterlijke kenmerken heeft de auto een motor met unieke specificaties, waaronder een 24 karaats gouden hitteschild, een Lexan afdekkap en aangepaste motorbeplating. Ook de techniek is onder handen genomen. Het eindresultaat is een McLaren P1™ GTR met een gemodificeerde elektrohybride aandrijflijn en een vermogenstoename die de eigenaar als ‘passend prettig’ omschrijft.
Om de inwendige aanpassingen aan de hybride aandrijflijn om te zetten in maximale rijprestaties, onderging ‘Beco’ een aantal uitwendige modificaties. Onderdeel hiervan zijn aerodynamische geoptimaliseerde componenten die bijdragen aan een uitzonderlijk grote downforce van 800 kg. Andere wijzigingen zijn de toevoeging van nieuwe dive planes, kleine driehoekige vleugels, en een bredere splitter aan de voorzijde. Aan de achterzijde heeft de Senna-GTR een Gurney flap en nieuwe barge boards voor betere luchtgeleiding langs de zijkanten. In vergelijking met de reguliere McLaren P1™ GTR heeft de achtervleugel grotere zijvlakken – een verwijzing naar de achtervleugel van de MP4/4. Aan de binnenkant gepositioneerde secundaire luchtgeleiders genereren extra downforce.
Ook het interieur herinnert de eigenaar aan het unieke karakter van ‘Beco’. Tijdens het instappen valt het oog op een reproductie van Senna’s handtekening op het koolstofvezel chassis. Naast de handtekening staat een van zijn bekende uitspraken, die enthousiaste bestuurders direct in de juiste stemming brengt. Het multifunctionele stuur van de McLaren P1™ GTR is bekleed met Alcantara® en stiksels in dezelfde kleuren als het stuur van de MP4/4. Ook het frontpaneel van het dashboard is met Alcantara® bekleed. De Senna-opschriften op het stuur en het paneel tegenover de passagiersstoel gaan vergezeld van een doorlopende smalle rode lijn over het dashboard en de deurpanelen. De bestuurder en passagier zitten op Super Lightweight-racestoelen die zijn ontwikkeld voor de McLaren Senna en die bijdragen aan de gewichtsbesparing. Een racehelm in bijpassende kleuren maakt het maatwerk jubileummodel helemaal af.
“De enige grenzen van McLaren Special Operations zijn de grenzen van de verbeelding van onze klanten. Met een bijna onbeperkt assortiment maatwerkopties kunnen wij vrijwel elke klantwens verwezenlijken. Dat wij een bijdrage mogen leveren aan de illustere geschiedenis van ons merk met een eerbetoon aan het 30-jarig jubileum van de eerste F1-wereldtitel van Ayrton Senna maakt ons werk nog specialer. Voor MSO was dit een project waarin we ons hart en onze ziel hebben gestoken. De uitgebreide technische, aerodynamische en optische modificaties maken deze auto tot een mijlpaal voor MSO.”
Ansar Ali, Managing Director, McLaren Special Operations