Seat’s sportieve submerk Cupra onthulde de UrbanRebel Concept, een uitgesproken sportieve elektrische stadsauto. Naar eigen zeggen combineert de UrbanRebel Concept een elektrische aandrijving, duurzaamheid en prestaties “met de opwindende esthetiek van de virtuele wereld”. Met dat laatste doelt men waarschijnlijk op de bovenmaatse spoiler die afgeleid is van auto’s zoals we wel in racegames zien.
Voorproefje van elektrische stadsauto?
Maar de UrbanRebel Concept is meer dan zomaar een conceptcar. Het concept biedt ons hoogstwaarschijnlijk ook al een voorproefje van de toekomstige designtaal van een elektrische stadsauto die in 2025 op de markt moet komen. De Volkswagen Groep heeft namelijk een compacte elektrische auto in de planning. Naar het schijnt wil men die door de mensen van Seat/Cupra laten ontwikkelen en wordt hij uiteindelijk ook in Spanje gebouwd. Of dat ook geldt voor de varianten die onder de merknaam Skoda en Volkswagen en Skoda zullen worden aangeboden, is nog niet duidelijk. Ook is nog niet duidelijk of er ook een minder sportieve variant van Seat zelf zal komen.
Meer dan 500.000 elektrische stadswagens per jaar
Maar als al die modellen in de Spaanse Seat-fabrieken worden gebouwd, is dit project natuurlijk nóg belangrijker voor Seat. Wayne Griffiths, CEO van Cupra: “De elektrische auto in de stad is een belangrijk strategisch project. Niet alleen voor ons bedrijf, maar voor de hele Volkswagen Groep. Ons doel is immers om in Martorell meer dan 500.000 elektrische stadswagens per jaar te produceren voor de verschillende merken van de VW Groep. De elektrische stadsauto zal e-mobiliteit toegankelijk maken voor de massa”. Volgens de opgave van Cupra is de wegversie van de UrbanRebel gepland voor het midden van het decennium. Het model wordt door Cupra omschreven als een “revolutie van het merk in de richting van een meer progressieve designtaal”. De auto moet een “verbluffend design combineren met een ongelooflijke dynamiek”. Ook krijgt deze auto de sportiviteit en het karakter die Cupra tot een onconventioneel Challenger-merk maken”.
Korte versie van MEB-platform
De conceptcar is 4,08 meter lang, 1,80 meter breed en 1,44 meter hoog. Niet geheel toevallig komt dat aardig in de buurt van beoogde concurrenten als de Peugeot e-208 en Renault ZOE. Met die afmetingen kan men niet meer het normale MEB-platform gebruiken. Daarom ontwikkelt men een korte ‘Short’-versie van de Modular E-Drive-Baukasten (MEB) van moederbedrijf Volkswagen.
Uitgesproken sportief
Het moge duidelijk zijn dat de conceptauto een stuk sportiever is dan het wegmodel. Behalve de enorme achterspoiler voegde men ook de nodige elementen uit de autosport toe. Dat samen moet de auto een “rebelse karakter” geven. De prestaties zijn net zo sportief als het uiterlijk. Cupra zegt dat de UrbanRebel Concept een continu vermogen van 250 kW en een piekvermogen van maximaal 320 kW heeft. Daarmee kan hij in 3,2 seconden van 0 naar 100 km/u kan.
Volgende week, bij de IAA, zal de auto fysiek worden onthuld op het pre-openingsevenement van de nieuwe Cupra City Garage in München.