Dat moedermaatschappij Mahindra graag de markt voor elektrische voertuigen wil veroveren was al bekend. Hoe de strategie eruit zou gaan zien was echter nog de vraag. Die strategie verloopt onder andere via het Zuid-Koreaanse SsangYong, zo is inmiddels gebleken. In 2020 komt het merk namelijk met zijn eerste elektrische model op de markt.
Samenwerking
Hoewel SsangYong binnen de familie van Mahindra een aparte status heeft, wordt voor deze auto een uitzondering gemaakt. De ontwikkeling ervan zal volledig in samenwerking met de moedermaatschappij verlopen. De techniek die hieruit voortkomt wil Mahindra ook in andere voertuigen gebruiken. Het gaat dan vooral om topsnelheid en actieradius. Vooralsnog zal de auto 150 kilometer per uur moeten halen. Bij normaal rijden moet 300 kilometer op een volle batterij gereden kunnen worden.
Typisch SsangYong
Het voertuig moet een typische SsangYong-auto worden. Dat betekent dus dat het een Sports Utility Vehicle gaat worden. Daarmee wil het bedrijf zijn huidige line-up aan voertuigen eerder verbreden dan verdiepen. De auto zal dan ook buiten de aandrijving in grote lijnen herkenbaar moeten blijven als een SsangYong. Om die reden wordt de auto ook gemaakt in de fabrieken waar nu al andere modellen van het merk worden geproduceerd. Denk aan de Tivoli en de Korando C. Daar worden momenteel 156.000 stuks geproduceerd. Er is echter een capaciteit voor 250.000 auto’s per jaar. De elektrische auto zou hier dus goed in passen.
Auto in opkomst
Dat de stap om een elektrische variant te maken nu gezet wordt komt door het samenkomen van verschillende ontwikkelingen. Zo is de vraag naar recreatieve auto’s de laatste tijd gestegen. Dit komt onder andere door de lage olieprijzen. Daarnaast is de aantrekkende economie een belangrijke factor. SsangYong denkt dat de vraag hoog kan blijven wanneer elektrische varianten toegankelijker worden. De Koreaanse onderneming probeert een plek te veroveren in een markt die nog niet sterk bezet is.