Het gaat al een tijd niet goed met Ssangyong. Het bedrijf werd vorig jaar onder curatele gesteld omdat er een faillissement dreigde. De Indiase Mahindra Group, sinds een jaar of tien grootaandeelhouder van Ssangyong, wist ondanks een herstructurering geen koper voor Ssangyong te vinden. Afgelopen zomer ging er ook een biedprocedure van start. Een consortium rond Edison Motors, een Zuid-Koreaanse fabrikant van elektrische bussen, kreeg daarbij de voorkeur. Dit ondanks het feit dat andere geïnteresseerde partijen een hoger bod hebben uitgebracht.
Overname nog niet rond
Vooralsnog is het nog niet zo ver dat de overname al rond is. In de internationale media worden voor de overname bedragen genoemd die varieëren van slechts 200.000 miljoen euro tot ruim een miljard euro. Volgens de “Yonhap News Agency” moet de insolventierechter de overname nog goedkeuren. Men verwacht dat die wel zijn goedkeuring voor de overname door Edison Motors zal geven.
Kang Young-kwon, voorzitter van Edison Motors, loopt al op de feiten vooruit. Hij verklaarde op een persconferentie in Seoel dat hij Ssangyong in drie tot vijf jaar zou omvormen tot een “autofabrikant die zich richt op elektrische voertuigen”. Maar men is waarschijnlijk niet van plan om Ssangyong alleen maar elektrische voertuigen te laten bouwen.
Ambities
Ook verklaarde Kang op de persconferentie dat Ssangyong op drie productielijnen in haar fabriek te Pyeongtaek tot 300.000 voertuigen zou kunnen produceren. Maar op dit moment staat de productie op een laag pitje. Momenteel ligt assemblagelijn 2 helemaal stil en draaien de assemblagelijnen 1 en 3 op een eenploegendienst. Edison Motors wil Ssangyong 200.000 tot 300.000 auto’s met verbrandingsmotor te produceren, 100.000 tot 200.000 elektrische auto’s en tot 50.000 auto’s met een hybride aandrijflijn.
Dat zijn ambitieuze doelstellingen, als we kijken naar de actuele verkoopcijfers van Ssangyong. Op dit moment verkoopt Ssangyong namelijk nog geen 100.000 eenheden per jaar. Die ambities zijn Edison Motors niet vreemd. Op hun website staat met grote letters “We will overtake Tesla Motors”.
Focus naar elektrisch
Men verwacht dat de focus de komende jaren steeds meer op elektrische voertuigen komt te liggen. Kang kondigde aan dat men al in 2022 tien nieuwe EV-modellen op de markt wil brengen. Dat aantal moet tegen 2025 zelfs het dubbele zijn. Natuurlijk kan Edison gebruik maken van het feit dat Ssangyong onder leiding van Mahindra al de nodige stappen richting elektrificatie zette. Zo bouwt men sinds de zomer ook de volledig elektrische Korando e-Motion (foto boven) en staat er ook een andere elektrische SUV in de planning.