Weltmeister blijft een merkwaardige naam voor een Chinese startup. Dit merk heeft al een paar jaar twee elektrische modellen op de Chinese markt. Volgens berichten in de Chinese media breidt Weltmeister het programma uit met nog eens drie nieuwe modellen. Deze verschijnen later dit jaar en volgend jaar.
Grote, gerenommeerde autofabrikanten lijken soms de grootste moeite te hebben om elektrische auto’s te ontwikkelen en verkopen. Maar in China werkt dat dus totaal anders. Daar zijn heel veel nieuwe merken die uit het niets lijken te ontstaan en in no-time een elektrische auto ontwikkelen én in serie bouwen. Natuurlijk is de markt daar heel anders maar dat contrast blijft toch een interessant gegeven.
Weltmeister heeft momenteel twee modellen in productie. De eerste, de compacte cross-over WM EX5, is al sinds 2018 in productie. Hiervan rijden er naar eigen zeggen al meer dan 30.000 stuks op de Chinese wegen. De WM EX6 is een 5-zits SUV welke afgelopen najaar op de markt kwam. Deze is wat minder succesvol, hiervan verkocht Welitmeister tot nu toe ruim 1.000 stuks.
Het bedrijf dat zichzelf ook wel WM Motor noemt, brengt naar verwachting eind dit jaar of begin 2021 een sedan en twee SUV’s uit. Ook deze zijn volledig elektrisch. Volgens berichten in de Chinese media worden sommige uitgerust met Level 4 autonomie en 5G-technologieën.
Twee elektrische SUV’s
De Chinese media melden dat een van de elektrische SUV’s al in het derde kwartaal van dit jaar verschijnt. Dit wordt een 6-persoons SUV met drie zitrijen en innovatieve, interactieve functies zoals gezichtsherkenning en visuele activering. De andere nieuwe SUV komt naar verwachting in de eerste helft van 2021 op de markt. Dit model zal zijn gebaseerd op de WM Evolve Concept. In deze SUV past Weltmeister enkele innovatieve technologieën voor autonoom rijden toe, alsmede 5G.
Elektrische sedan
De eerste sedan van Weltmeister wordt in 2021 uitgebracht en is waarschijnlijk de productieversie van het WM Maven-concept, dat begin mei werd gepresenteerd. Volgens WM Motor zal het voertuig een NEDC-bereik tot 800 kilometer hebben (maar de NEDC-norm is onrealistisch in het dagelijks gebruik). Ook zal de elektrische sedan autonome rijfuncties op Level 3 hebben en ook automatisch parkeren op Level 4 uit kunnen voeren.
De berichten in de media hebben onduidelijke bronnen zodat we voorzichtig zijn wat betreft het waarheidsgehalte. Er wordt ook niets genoemd over de aandrijvingstechnologieën of mogelijke gemeenschappelijke platforms van de drie modellen. Ondanks de Duitse naam van het bedrijf, lijkt de kans dat de auto’s naar Europa komen, minimaal.