Vorige week was de Florida RV SuperShow. Daar onthulde de Amerikaanse camperbouwer Winnebago, als een van de eerste grote camperfabrikanten, een concept van een elektrische camper.
Elektrische campers
Met deze elektrische buscamper, die op basis van een Ford Transit Custom wordt gebouwd, voegt Winnebago zich bij het steeds grotere aantal camperfabrikanten dat een elektrische camper in het programma heeft, of op gaat nemen. De Nederlandse camperbouwer Fixxter bouwt al campers op basis van een elektrische Peugeot bestelwagen terwijl Tonke dat met de Mercedes EQV gaat doen. Ook de elektrische Volkswagen ID.Buzz, die in maart wordt onthuld, zal als elektrische camper worden aangeboden.
Actieradius
Camperaars zijn gewend om als het moet een behoorlijke afstand op een dag af te kunnen leggen. Bij voorkeur langs een mooie route en ook de pauzes plannen zijn het liefst op een mooi plekje. Dat staat in schril contrast met de plaats van de meeste snelladers, die langs de snelwegen of invalswegen staan. Omdat de actieradius van een elektrische camper nog vrij beperkt is, zullen zij onderweg toch een snellaadstation op moeten zoeken. Dit is uiteraard niet altijd een ideale situatie. Omdat zijn doorgaans overnachten op campings of camperplaatsen, waar ook amper laadmogelijkheden zijn, moge duidelijk zijn dat het nog niet zo snel zal gaan met elektrische campers. Jammer, want de fluisterstille elektrische aandrijving leent zich natuurlijk uitstekend voor recreatief gebruik.
Winnebago e-RV
Ook de actieradius van de ‘e-RV’ elektrische camper die Winnebago op de Florida RV SuperShow presenteerde, laat voor de meeste campers te wensen over. Die bedraagt met het 86 kWh accupakket ongeveer 200 kilometer. Voor veel camperaars veel te weinig. We zullen dus moeten afwachten tot er campers zijn met een veel grotere actieradius, voordat elektrische campers daadwerkelijk een opmars zullen maken.
Dat beseft ook Winnebago, dat momenteel onderzoekt of men de actieradius kan vergroten tot ruim 300 kilometer. Dit doet men in samenspraak met EV-specialist Lightning eMotors, die verantwoordelijk is voor de elektrische aandrijflijn. Men maakt hierbij dus geen gebruik van de normale elektrische aandrijflijn van de Ford Transit. Als dan ook de laadinfrastructuur verbetert dan staat ons niets meer in de weg om met een elektrische camper o pad te gaan. Winnebago is overigens ook nog niet van plan om de elektrische camper daadwerkelijk in productie te nemen. Aan nieuwszender CNBC vertelde men dat daar later dit jaar meer over bekend zal zijn.
Duurzaam interieur
Net zoals bij de meeste moderne elektrische auto’s heeft ook Winnebago het interieur op een duurzame wijze vervaardigd. Hierbij hebben we het niet over de bestuurderscabine, maar over het interieur van het campergedeelte. Daar heeft de Amerikaanse camperbouwer onder anderen wol voor de wanden en een mix van kurk en gerecycled rubber voor de vloer gebruikt. Ook is de camper geheel ‘gasloos’ is. Alle apparatuur werkt op elektriciteit. De camper heeft dus elektrische verwarming en een inductiekookplaat, zodat er geen gasfles meer aanwezig is.