Stellantis, een van de titanen in de automobielindustrie, heeft een strategische zet gedaan door te investeren in de Chinese elektrische voertuigproducent Leapmotor. Deze investering is een duidelijke indicatie van Stellantis’ ambities om nieuwe markten en mogelijkheden te verkennen. Met deze stap zet het bedrijf enerzijds een voet aan de grond in de enorme en bovendien snelgroeiende EV-markt in China. Anderszijds brengt het concern een nieuwe Chinese speler naar het Europese toneel.
Stellantis
Stellantis heeft zich met haar brede scala aan merken en modellen gepositioneerd als een van ’s werelds grootste automobielconcerns. Ook is het concern een voorloper in de transitie naar elektrisch rijden. En laten we ook niet vergeten dat Stellantis een steeds grotere synergie tussen haar merken heeft weten te realiseren, vooral op het gebied van technologie. Je zou kunnen zeggen dat je hiermee het DNA van de afzonderlijke merken zou verzwakken maar in de praktijk blijkt eerder het tegengestelde. Ook een merk als Fiat, dat met haar doorgaans kleine modellen een bijzondere rol inneemt, blijkt onder de hoede van Stellantis namelijk goed te gedijen.
In dat kader moeten we ook de investering in Leapmotor zien. Stellantis weet als geen ander hoe om te gaan met een enorme portfolio van een groot aantal grote merken. Een investering in en samenwerking met Leapmotor kan daarom alleen maar positieve gevolgen voor beide partijen hebben.
Leapmotor is nog volop in de groei
Leapmotor, een Chinese startup die in eigen land al snel bekendheid heeft verworven met relatief geavanceerde en innovatieve EV’s in het midden- en hogere segment, brengt een reeks aan technologieën mee die potentieel de spelregels op de Europese markt kunnen veranderen. Het Chinese merk wil zijn portfolio de komende jaren verder uitbreiden om voertuigen in meerdere segmenten aan te kunnen bieden. Het is natuurlijk te vroeg om te voorspellen dat die voertuigen, uitgerust met geavanceerde technologieën en autonome rijfuncties, goed worden ontvangen door de Europese consument. Maar omdat Stellantis nu ook ‘achter’ dit merk staat, zijn de kansen natuurlijk een stuk groter.
Voor Stellantis is de samenwerking met Leapmotor een uitgelezen kans om gebruik te kunnen maken van de hoogwaardige technologieën van Leapmotor. Daarnaast krijgt Stellantis zo weer wat extra mogelijkheden op de Chinese automarkt. Die markt is enorm en dus razend interessant.
Importheffingen
De samenwerking tussen Stellantis en een Chinees automerk is op zich niet bijzonder. Dergelijke samenwerkingen zijn er al tientallen jaren. Maar meestal gaat het om Europese automerken die hun voertuigen in China aanbieden en die voertuigen daar ook laten produceren. Nu gaat het om een Europees autoconcern dat een Chinees merk helpt om op de Europese markt te komen. Bijzonder, ook gezien het feit dat er in Europa steeds meer stemmen opgaan voor een importheffing op Chinese auto’s. Deze worden namelijk beschouwd als een bedreiging voor de Europese automerken.