Halverwege vorig jaar mochten wij voor het eerst kennis maken met de BMW Vision M NEXT. Het zou de opvolger moeten worden van de i8 en een prachtige hommage zijn aan de M1. De sportieve bolide zou een model worden wat wij nog niet eerder hebben gezien uit de handen van de Duitsers. Helaas is er een dikke streep gezet door dit project en met een reden.
Vision M Next zou concurrentie bieden
In eerste instantie kunnen wij ons afvragen of de keuze van BMW nu wel de juiste is. De Vision M NEXT zou immers het absolute topmodel moeten worden van het merk. Het zou een model worden wat boven alle andere bestaande modellen uit zou springen. Menig andere fabrikant heeft een dergelijke auto in de prijslijst staan. Denk hierbij maar eens aan de Audi R8 of de Mercedes AMG ONE. De Vision M NEXT zou bij BMW deze rol gaan vervullen.
Nu de Duitsers het project van tafel hebben geveegd is de angst voor concurrentie direct weggevallen. Wat er in het vat zit verzuurt natuurlijk niet, maar het zou zomaar te laat kunnen zijn wanneer BMW alsnog een dergelijk model op de markt wil zetten.
Hoogwaardige modellen
Wanneer wij naar het huidige leveringsgamma kijken van BMW kun je natuurlijk de opmerking plaatsen dat ze wel enkele hoogwaardige modellen in de prijslijst hebben staan. Zo heb je bijvoorbeeld de keuze uit de M8 of de zeer luxueuze M760Li. Beide modellen springen er echter niet uit in vergelijking met de R8 van Audi of de zeer extreme AMG ONE van Mercedes. Wij moeten toegeven dat de modellen zeer hoogwaardig zijn en niet voor elke portemonnee toereikend zijn.
De i8 is dan wellicht nog het model wat in de buurt komt van datgene wat wij eigenlijk bedoelen. De creatie was eigenzinnig en zelfs een beetje buiten de oorspronkelijke boekjes van BMW. Toch was het model nog wat ingetogen en dit laatste heeft waarschijnlijk een bijdrage geleverd aan de matige verkoop van het model.
Eerste presentatie
Zoals gezegd mochten wij halverwege 2019 voor het eerst kennis maken met de Vision M NEXT. Het was in de basis nog steeds de i8, maar dan wel met de designelementen van de M1. Het model oogde nog wel wat vreemd, maar de auto leek wel productierijp te zijn. Voor deze Vision M NEXT was er gekozen voor een hybride aandrijflijn. In het studiemodel was een viercilinder benzinemotor gelepeld die nog werd bijgestaan door een tweetal elektromotoren. De combinatie was goed voor ruim 600 pk.
De Vision M NEXT past precies in de visie zoals BMW deze later nog eens heeft toegelicht. Hierbij werd echter wel de nadruk gelegd op hun elektrische SUV, namelijk de Vision i NEXT. Enkel de naam ‘NEXT’ gaf aan dat het de volgende generatie BMW zou worden.
Streep door het project
Volgens goed geïnformeerde bronnen heeft BMW voorlopig een dikke streep door het Vision M NEXT project gezet. We kunnen misschien beter zeggen dat het idee nu even in de ijskast is gezet. Voor de komende paar jaar hoeven wij dit model nog niet in de showroom te verwachten.
Volgens BMW zou de nieuwe Vision M NEXT simpelweg niet rendabel zijn. Het model zou qua prijsstelling nog ver boven de i8 eindigen. Bij veel potentiële kopers was het juist de prijs die velen deden beslissen om voor een andere auto te kiezen. De Duitsers zijn dan ook bang dat hun Vision M NEXT een kopie gaat worden van i8. In andere woorden kunnen wij dus stellen dat het project niet rendabel zal zijn. De ontwikkelingskosten liggen dan hoger dan wat de auto uiteindelijk zal opleveren.
Het is duidelijk dat BMW zijn focus nu heeft gelegd op auto’s die daadwerkelijk goed kunnen verkopen. Een gekke sprong in het diepe willen ze nu niet nemen. Zelf hebben ze hier van geleerd door de i8. Het project staat momenteel voor onbepaalde tijd in de ijskast. Wellicht dat ze in de toekomst de Vision M NEXT weer ontdooien. Tegen die tijd is het wellicht verstandig om de sportieve bolide dan direct te voorzien van een volledig elektrische aandrijflijn.